초록
대부분의 터널 침수사고는 파쇄대나 단층대 등과 같은 큰 투수성을 가진 구간에서 발생하는 막대한 용수와 관련이었다. 침수사고의 원인과 대책을 알아보기 위해 시공중 사고 사례를 연구하였으며, 사례분석 결과 침수가 사전에 예측되고 터널 굴착 전에 사전 배수가 이루어진다면 이러한 사고는 충분히 방지할 수 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과에 의하여 이 연구에서는 사전 지반조사와 사전 배수 개념에 의한 새로운 수평 배수 시스템을 제안하였다. 해저터널 시공중에 배수관에 의한 터널 막장의 수압 감소 효과를 분석하기 위해 침투류 해석을 실시하였으며, 배수 시스템의 성능을 분석하기 위해 배수 시스템 분석을 실시하였다. 해석 결과 제안된 사전 배수 시스템이 명백한 배수와 수압감소 효과를 나타났다. 따라서 이 시스템은 해저 터널에 적용되는 기존의 배수 시스템에 대한 대안으로 적용하는 것이 충분히 가능하다.
Most of flooding cases in tunnels are associated with huge inrushes of water due to the fracture zone with very high water head. To find out the causes and countermeasures for flooding cases, a dozen of tunneling cases are studied. Case studies presented here show that if the flooding had been forecasted and pre-drained prior to the tunnel excavation, such accidents could have been prevented. From this observation, we suggest a new horizontal drainage system with pre-investigation and pre-drainage concept. Seepage analyses are performed to analyze the water head reduction effect on the tunnel face by drainage pipes during the construction of subsea tunnels. Drainage system analyses are performed to analyze performance of the drainage system. These analysis results show that the suggested horizontal pre-drainage system provides a clear drainage and water head reducing effect. Finally, the proposed system can be a new alternative to the present water controlling methods applied to subsea tunnels.