허니콤 구조물을 갖는 차체 바닥의 투과손실 해석기법 연구

Research on the Transmission Loss Analysis of the Honeycomb Structure's Floor Section

  • 김관주 (홍익대학교 기계시스템디자인공학과) ;
  • 김상수 (홍익대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 박진규 (홍익대학교 기계공학과 대학원)
  • 발행 : 2008.02.29

초록

본 연구에서는 현 고속 차량의 차체바닥 구조의 투과손실 특성 파악을 연구하고자 하였다. 이를 위하여 우선 허니콤 구조인 알루미늄 시편을 제작하여 투과손실 측정 실험을 수행하였다. 측정된 결과에서는 800Hz이상부터 질량 법칙을 따르는 투과손실의 특성을 파악할 수 있었다. 상용프로그램인 NASTRAN, AUTOSEA2를 사용하여 구조물에 대한 투과손실을 해석한 후 이를 실험치와 비교하여 신빙성 있는 결과를 얻을 수 있었다. 아울러 다른 단면 형상을 갖는 허니콤 구조물에 대한 투과손실 해석을 수행하여 특성을 예측해 보았다.

Sound transmission characteristics are investigated on the test specimen for the railway vehicle's floor section. Transmission loss on the honeycomb structure has been examined experimentally with the reverberation chamber. Predicted transmission loss values using NASTRAN, AUTOSEA2, are compared with measured Haloes and the effect of resonance on the transmission loss is identified. Transmission loss of different shapes of honeycomb structure are predicted.

키워드

참고문헌

  1. Voss, Norway, June, 1995, "Jounal of sound and vibration, Proceedings of the fifth international workshop on railway and tracked transit system noise"
  2. 김운경, 김정태, 김관주, 김석현, 2003, "허니콤 구조물의 차음특성에 관한 연구", 한국소음진동공학회논문집, 제13권, 제1호, pp.19-25
  3. Tongan Wang, Vladimir S. Sokolinsky, 2005, "Assessment of sandwich models for the prediction of sound transmission loss in unidirectional sandwich panels", Applied acoustics, pp.245-262
  4. 박진근, 김정태, 1999, "소형잔향실을 이용한 구조물의 차음성능 평가", 홍익대학교
  5. F. J. Fahy, 2001, "Foundations of Engineering Acoustics" Academic press, chap. 11
  6. ESI. "AutoSEA2 User's Guide Rev.4"
  7. K. Langhe, 1996, "High Frequency Vibrations : Contributions To Experimental and Computational SEA Parameter Identification Techniques", Ph. D. thesis, chap. 3