Abstract
In this study, theory of school consulting for founding the development strategy of industrial high school was explored, consulting model and performing technique model was suggested, case of consulting of industrial high school performed by the model and performing technique suggested. Up to now, research field of school consulting was instruction and supervision consulting mostly, there was not much school management consulting. In this paper, a school consulting model for industrial high school was developed, which was five step such as entry, diagnosis, action planning, action, and termination. A case of consulting for C technical high school applied by the consulting model suggested was analyzed, it will be used any other consulting project of industrial high school. According to the 5 step school consulting model, analysis of the present state of C technical high school, survey research, SWOT analysis, Issue Tree, school assesment were performed. In order to set up a development strategy for C technical high school, a table of problem and improvement based on issue tree was made, and then a Pay-Off Matrix was made out. Finally, a development plan of short and mid- and long-term for C technical high school was constructed.
이 연구에서는 공업계열 고등학교의 발전 계획 수립을 위한 학교 컨설팅의 이론을 탐색하고, 컨설팅 모델과 수행기법 모델을 제시한 후, 제시한 모델과 컨설팅 수행 기법에 의하여 수행된 C 공업고등학교의 컨설팅 사례에 대하여 분석하였다. 최근까지 수행된 학교컨설팅은 대부분이 수업 및 장학 컨설팅에 대한 것이며, 학교경영컨설팅 분야에 대한 연구는 아직 미미한 실정이다. 이 논문에서는 공업계열 고등학교에 적합한 학교 컨설팅 모델을 구안하여 착수, 진단, 실행기획, 실행, 종료의 5단계로 제시하였다. 컨설팅 모델을 적용한 C공업고등학교의 컨설팅 사례를 분석하였고, 이는 향후 공업계열 고등학교의 컨설팅 연구의 기초 자료를 제공하고자 함이다. 학교컨설팅 모델의 5단계에 의하여 C공업고등학교의 현황 분석, 설문 조사, SWOT 분석, Issue Tree, 학교 진단 평가 등을 하였다. C공업고등학교의 발전 전략을 수립하기 위하여 Issue Tree에 기초하여 '문제점 및 개선방안 표'를 작성한 후, Pay-Off Matrix를 작성하였다. 최종적으로 C공업고등학교가 단기 및 중장기적으로 해결해야 할 발전 계획을 도출할 수 있었다.