The Development of Instrument for Standard Performance Assessment for the Practice CNC Lathe of Work Machine Subject in Technical High School

공업고등학교 공작기계 과목의 CNC 선반 실습 표준 수행 평가 기준 개발

  • Lee, Hyeon-Joong (Gyeonggi Juyop Technical High School) ;
  • Lee, Sang-Hyuk (Technology Education Department of Korea National University of Education)
  • 이현중 (경기주엽공업고등학교) ;
  • 이상혁 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Received : 2008.01.30
  • Accepted : 2008.03.12
  • Published : 2008.03.31

Abstract

The purpose of this study is to develop a standard for right performance assessment instrument for the practice CNC Lathe of work machine subject in technical high school. In this study, we developed the standard performance assessment instrument for the practice CNC Lathe through collecting and analyzing the standard performance assessment instrument of CNC Lathe from 13 technical high schools (11 public schools and 2 private schools). The developed standard of performance assessment instrument for the practice CNC Lathe is verified by getting proper estimation from 26 teachers in technical high schools (2 teachers from each school) who are taking charge of CNC Lathe practice, and mean value between 3.77 and 4.77 is very high in validity. The characteristics of assessment instrument developed in this study are as following. First, the standard of performance assessment instrument is redeveloped to evaluate the cognitive domain and affective domain as well as psychomotor domain of technical high school students. Second, the estimation field for practice subject is segmented for all practice processes and intends to do objective estimation which can be carried out by both teachers and students, not only teachers. Third, the developed standard of performance assessment instrument for the practice CNC Lathe has high validity and truthfulness because it is monitored by teachers who are teaching in technical high school.

이 연구의 목적은 공업고등학교 공작기계 과목의 CNC 선반 실습 표준 수행 평가를 위한 기준을 개발하는 데 있다. 이 연구에서는 CNC 선반 실습을 실시하고 있는 경기도내 13개 공업고등학교(공립 11개교와 사립 2개교)의 CNC 선반 수행 평가 기준을 수집, 분석하여 CNC 선반 실습 표준 수행 평가 기준을 개발 하였다. 경기도내 13개 공업고등학교에서 조사하여 작성한 CNC 선반 실습 표준 수행 평가 기준을 CNC 선반 실습 현장 교사 26명(각 학교별 2명씩)에게 타당성을 검증 받았다. 그 검증값은 평균 3.77 ~ 4.77로 타당도가 매우 높은 것으로 나타났다. 이 연구에서 개발한 평가 도구의 특징은 다음과 같다. 첫째, 공업고등학교 학생들의 CNC 선반 실습에 대한 기능적인 영역뿐만 아니라 인지적 영역, 정의적 영역까지를 평가할 수 있도록 평가 기준을 개발하였다. 둘째, CNC 선반 실습 교과에 대한 평가 영역을 전 실습 과정에 대하여 세분화 하였으며, 교사와 학생이 함께 평가할 수 있는 객관적 평가 방법을 택하였다. 셋째, 개발된 CNC 선반 실습 표준 수행 평가 기준은 일선 현장에서 지도하고 있는 교사들로부터 타당성을 검증 받았기 때문에 타당도와 신뢰도가 높다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(1997). 고등학교 교육과정 해설. 공업에 관한 교과.
  2. 교육인적자원부(2005). 고등학교 공작기계I,II. 한국직업능력개발원.
  3. 김경원(2001). CNC선반실습에서 자기 주도적 학습능력 신장을 위한 교수-학습-평가모형 구안에 관한 연구.석사학위논문, 충북대학교 산업대학원.
  4. 박현삼(2004). 공업계고등학교 CNC선반 실습에서 협동학습이 학업 성취도에 미치는 효과. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.
  5. 백순근(2002). 수행 평가 이론적 측면. 교육과학사.
  6. 양정일(2006). 정보통신 고등학교 멀티미디어 과목의 영상 편집 능력 평가 기준개발. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.
  7. 양태환(2002). 일반계 고등학교 기술교과 수행 평가 도구 개발 연구. 미간행 석사학위논문, 한국교원대학교 교육 대학원.
  8. 우연재(1999). 자동차 기관 정비 실습의 수행 평가 도구 개발. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  9. 우연재 한복수 김기수(2000). 공업계 고등학교 교사들의 수행평가 방법에 대한 인식도. 대한공업교육학회지.제 25권 제1호.
  10. 김포제일고등학교(2006). 수행 평가 계획서 (CNC선반 실습).
  11. 부천공업고등학교(2006). 기능수행 평가 척도안 (CNC선반 파트).
  12. 산본공업고등학교(2006). 수치제어선반 실습 수행 평가 기준안.
  13. 수원공업고등학교(2006). 공작기계 교과 운영 계획.
  14. 시화공업고등학교(2005). 수행 평가 계획.
  15. 안산공업고등학교(2005). 수행 평가 계획서.
  16. 안양공업고등학교(2006). 수행 평가 기준 척도안 (CNC선반 실습).
  17. 이천제일고등학교(2006). 공작기계I 교과 수행 평가 계획.
  18. 의정부공업고등학교(2005). 수행 평가 계획서. (공작기계II, 전문제도)
  19. 주엽공업고등학교(2006). 공작기계II (CNC선반) 수행 평가 기준 척도안.
  20. 팔달공업고등학교(2006). (전자기계공작)교과 수행 평가 척도안.
  21. 평택기계공업고등학교(2006). 수업 지도 계획서.
  22. 평촌공업고등학교(2006). 수업 지도 계획서.