Design Improvements for Crossbeams and Stringers of Steel Box Girder Bridge

강박스거더교 가로보와 세로보 합리화 연구

  • 길흥배 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 강상규 (한국도로공사 서해대교관리소) ;
  • 조준상 (한국도로공사 도로교통연구원)
  • Received : 2007.10.02
  • Accepted : 2008.01.18
  • Published : 2008.02.20

Abstract

This research carried out to optimize crossbeams and stringers of steel box girder bridges, which are parts of floor system and support loading from the bridge deck. In the current design practice, the crossbeam is densely deployed with a spacing of 6 meters, and the stringer is placed between the crossbeams. The crossbeams and stringer are connected to the deck through slab anchors but the allowable stress of the compression flange is determined by the lateral-torsional buckling. To increase economic efficiency of the steel box girder bridges. the increased spacing of the crossbeam was studied. The study shows that the spacing can be increased up to 10 meters. However, higher strength steel plates are necessary. Shear studs rather than slab anchors are also recommended to prevent lateral-torsional buckling strength of the crossbeams and stringer.

강재 박스거더교의 바닥틀을 구성하며, 바닥판의 활하중과 고정하중을 지지하는 가로보와 세로보의 설계 합리화를 위한 연구가 수행되었다. 가로보는 일반 거더교의 수직 브레이싱 규정을 근거로 6m 이하의 간격으로 조밀하게 배치되며, 세로보는 가로보 사이에 배치된다. 또한 가로보와 세로보는 바닥판과 슬래브 앵커로 연결되지만, 허용응력은 횡비틀림좌굴의 발생을 고려하여 보수적으로 결정 된다. 강박스거더교의 경제성을 도모하고 가설 및 유지관리시의 편의성을 증진시키기 위하여 가로보의 간격을 10m로 증가시켜 세로보와 가로보 의 단면 및 이음부 설계에 대해 검토하였다. 세로보의 지간이 증가함에 따라 응력이 증가하여 고강도의 강재를 사용해야 하지만, 제작 및 유지관리면에서 세로보의 지간을 증가시키는 것이 바람직하며, 경제적으로도 유리할 것으로 판단된다. 바닥판과 세로보 및 가로보의 부착 강도를 충분히 확보하기 위해서는 기존에 사용되고 있는 슬래브 앵커 보다는 전단연결재를 활용하는 것이 바람직한 것으로 판단된다.

Keywords

References

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