Biogenic Amine Contents in Fish Products

유치원 교사의 사고양식과 창의적 인성과의 관계

  • Received : 2008.06.07
  • Accepted : 2008.07.29
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationships among thinking styles and creative personality in early childhood teachers. The subjects of this study were 167 teachers who work in kindergarten in Busan. Data were gathered with Thinking Style Inventory and Creative Personality Scale. ANOVA, Pearson's correlations and multiple regression analysis were used for data analysis. The results of this study were as follows: First, there was no difference in creative personality by teachers' background. But there were significant differences in thinking styles by teachers' background. Second, there were significant correlations between thinking styles and creative personality. Third, legislative, liberal, conservative, anarchic thinking styles were significant contributors to predict creative personality.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 부경대학교

References

  1. 고경희(2003). 자기결정성 이론에 따른 학업적 자기조절 동기유형 탐색. 이화여자대학교. 석사학위논문
  2. 구광현(2005). 유아교사의 사고양식과 교수양식 및 직무스트레스의 관계. 유아교육연구, 25(2), 5-26
  3. 김 호(2007). 다층자료분석을 활용한 유아의 창의성에 관련된 교사와 유아 변인 탐색. 한국교원대학교 박사학위논문
  4. 김애경(2001). 예비 유아교사의 성격유형과 자아개념 및 창의성과의 관계. 유아교육연구, 21(2), 5-23
  5. 김영채(1999). 창의적 문제 해결: 창의력의 이론, 개발과 수업. 교육과학사
  6. 김혜숙(1999). 다원적 접근에 기초한 창의성 진단 측정도구의 개발 및 타당화. 숙명여자대학교 박사학위논문
  7. 문미옥(1999). 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 문미옥, 이용주(2000). 유아의 창의성 증진을 위한 교사역학수행 분석연구. 유아교육연구, 20(2), 223-242
  9. 박병기, 유경순(2000). 창의성과 지능의 관계구조. 교육심리연구, 14(2), 234-261
  10. 서명순(2007). 유치원 교사의 사고양식과 직무만족도와의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 서미옥(2003). 성별과 전공계열에 따른 예비교사의 사고양식과 창의적 인성의 관계. 교육학연구, 41(4), 259-283
  12. 성은현(2004). 학업성취 및 성취동기 예측변인으로서의 사고양식 프로파일. 교육심리연구, 18(1), 351-66
  13. 송인섭, 김혜숙(1999). 창의성 개념정립을 위한 탐색적 연구-암시적 창의성 이론을 중심으로-. 교육심리연구, 13(3), 93-117
  14. 윤미선(1997). 사고양식과 학업성취에 관한 연구: Sternberg의 정신자치제 이론을 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  15. 이수연(2006). 예비유아교사의 사고양식, 의사결정, 창의성간의 관계 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 최지혜(2003). 사고양식, 의사결정, 창의적 인성간의 관계 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  17. 최창문(2007). 유아 교사의 심리적 변인 및 의사 결정양식과 창의적 인성과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 하주현(2000). 창의적 인성검사 개발. 교육심리연구, 14(2), 187-210
  19. 황윤세, 김승옥(2005). 예비유아교사의 사고양식 과 자아개념, 창의성 및 성취동기 간의 관계, 유아교육연구, 25(5), 5-31
  20. 황윤세, 최미숙(2005). 예비유아교사의 사고양식과 창의성과의 관계, 열린유아교육연구 10(1), 247-259
  21. 황희숙, 강승희(2005). 예비 유아교사의 사고양식 및 성격유형과 창의적 인성과의 관계, 열린유아교육연구, 10(2), 131-150
  22. Amabile. T. M.(1989). Growing up creativity: nurturing a lifetime of creativity. 전경원 역 (1998), 창의성과 동기 유발, 서울: 창지사
  23. Cheng , Y. Y., Wang, W. C., Guey, C. C., Wun, C. L., & Chen, Y. W.(2001). Taiwan teacher-pupil's thinking style and interaction. Poster presented at APA Annul Convention, San Francisco, California, Aug. 27th
  24. Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J.(1997). Styles of thinking, abilities, and academic performance. Exceptional Children, 63(3), 295-312 https://doi.org/10.1177/001440299706300301
  25. Guilford, J. P.(1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454 https://doi.org/10.1037/h0063487
  26. Isaksen, S. G., Puccio, G. J., & Treffinger, D. J.(1993). An Ecological Approach to Creative Research: Profiling for Creative Problem Solving. Journal of Creative Behavior, 27(3), 149-170 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1993.tb00704.x
  27. Piaget, J.(1962). Play, dreams, and imitation in childhood. new York: Norton
  28. Shaw, J. M., & Cliatt, M. P.(1986). A Model for training teachers to encourage divergent thinking in young children. Journal of Creaive Behavior, 20(2), 81-87 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1986.tb00421.x
  29. Sternberg, R. J. & Lubart, T. I.(2004). Investing in creativity. America Psychologist, 51(7), 677
  30. Sternberg, R. J. (1994). Think styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality. In R. J. Sternberg & R. Patrica(Eds.). Personality and intelligence. NY: Cambridge University Press
  31. Sternberg, R. J.(1985). Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 607-627 https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.3.607
  32. Sternberg, R. J.(1997). The concept of intelligence and its role in lifelong learning and success. American Psychologist, 52(10), 1030-1037 https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.10.1030
  33. Sternberg, R. J.(1999). Comprehensive and definitive review of the field of creativity. Handbook of Creativity. NY: Cambridge University Press
  34. Sternberg, R. J.(2000). Identifying and developing creative giftedness. Roeper Review, 23(2). 60-82 https://doi.org/10.1080/02783190009554067
  35. Sternberg, R. J.(2004). Culture and Intelligence. American Psychologist, 59(5), 325-246 https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.5.325
  36. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (1995). Styles of thinking in the school. European Journal for High Ability, 6, 201-219 https://doi.org/10.1080/0937445940060211
  37. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I.(1995). Investing in creativity. American Psychology, 51, 677 https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.7.677
  38. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I.(1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51(7), 677-688 https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.7.677
  39. Sternberg. R. J., & Wagner, R. K.(1991). MSG thinking styles inventory manual. Unpublished manuscript
  40. Torrance, E. P.(1976). Guiding creative talent. NY: Krieger Press
  41. Urban, K. K.(1995). Creativity a componential approach. Post conference China Meeting of the 11th World Conference on Gifted and Talented Children. Beijing, China, Aug. 5-8
  42. Zhang, L. F., & Postiglione, G. A.(2001). Thinking styles, self-esteem, and socio-economic status. Personality and Individual Differences, 31, 1333-1346 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00227-0
  43. Zhang, L. F. (2001). Do styles of thinking matter among Hong Kong secondary school student? Personality and Individual Differences, 31, 289-301 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00136-7