초·중등학교 교수-학습용 모형 거북선 개발

Development of Model Turtle Boat for Teaching-Learning in the Elementary and Secondary Schools

  • Choi, Jun-Seop (Professor of Technology Education Dept. of Korea National University of Education) ;
  • Park, Sang-Jin (Graduate School of Korea National University of Education)
  • 투고 : 2008.07.20
  • 심사 : 2008.09.08
  • 발행 : 2008.09.30

초록

이 연구의 목적은 초 중등학교 학생들에게 수송 기술에 대한 흥미 및 지식, 기능, 태도를 기르고 나아가 역사 인식을 제고할 수 있는 교수-학습 자료인 학습용 모형 거북선을 개발하는 것이다. 먼저 문헌 연구를 수행하고, 모형 거북선의 구조와 구동방법 살핀 후, 모형거북선을 만들었다. 이 연구를 통하여 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생들이 직접 제작하고 실험함으로써 설계 능력, 제작 능력, 탐구 능력 및 기술적 소양을 함양할 수 있도록 모형 거북선을 개발하였다. 둘째, 구동에너지에 따라 자연에너지를 이용한 돛, 태양에너지를 이용한 태양전지, 기계적인 에너지를 이용한 링크장치 및 스크루를 활용한 학습용 모형 거북선을 개발하였다. 셋째, 수송 영역에서 선박에 대한 관심과 흥미를 유발할 수 있도록 물 위에서 무선 조작으로 작동하는 모형 거북선을 개발하였다. 넷째, 역사적으로 의미 있는 전통 문화 유산인 거북선을 초 중등학교 기술 교과에서 실험 실습 교수-학습 자료로 활용할 수 있도록 개발하였다.

The purpose of this study was to develop learning model turtle boat of teaching-learning materials in order for the students to enhance knowledge, skill and attitude and give interest in transportation technology, and also to recognize the legacy of Korean history. The model turtle boat was developed through three major phases; preparation, development and improvement. The main results of this study were as follows: First, the model turtle boat was developed for students to cultivate design, fabrication, process abilities, and also technological literacy by experimenting and fabricating for themselves. Second, the learning model turtle boat developed is equipped with the sail using natural energy, the linkage and screw applying a mechanical energy and solar cell using solar energy among driving energy. Third, in order to increase interest and attitude regarding a ship in transportation technology, the model turtle boat was developed for students to be able to operate with wireless transceiver on water. Fourth, the model turtle boat was developed to apply the teaching and learning materials for the classes of experiment and practice in primary and secondary schools.

키워드

참고문헌

  1. 김민철(2006, 4. 20). 日 '독도 도발'. 조선일보, p. 5.
  2. 이원식(1998). 거북배(龜船)대한 小考. 대한조선학회지, 35(2), 38-45.
  3. 류창열(2000). 기술교육원론. 충남대학교출판부.
  4. 최준섭, 김광열, 유재영, 임재민, 태영애(2002). 모형배 제작 및 성능실험. 한국기술교육학회, 학술발표대회, 77-96.
  5. 최준섭(2003). 앞으로의 기술교육 역사를 어떻게 쓸 것인가?, 2003년도한국 기술교육학회 학술발표대회 및 워크샵: 한국 기술교육 혁신을 위한 성찰과 과제. 한국기술교육학회, 31-41.
  6. 최준섭, 우상호, 김광열, 박병규(2004). 태양전지를 이용한 학습용 모형 거북선의 성능 특성. 한국기술교육학회지, 4(1), 68-78.
  7. 채선희(2002). OECD/PISA 학업성취도 비교 연구. 현장특수교육, 9(3), 12-18.
  8. 한국경제(2008. 7. 15. B1). Special section. 에코이코노미시대 'Green Power' 세상을 바꾼다.
  9. Cupples, W. R. (1992). Transportation Technology Education in the Elementary School, 41st Yearbook, Council on Technology Teacher Education(pp. 117-126). GLENCOE.
  10. Komacek, S. A. (1995). Transportation Technology Education, In G. E. Martin(Ed.), Foundation of Technology Education: 44th Yearbook of the Council on Technology Teacher Education(pp. 345-368). GLENCOE.
  11. Synder, J. F., & Hales, J. A. (1981). Jackson's Mill Industrial Arts Curriculum Theory. Charleston, WV: West Virginia Department of Education.