Abstract
It can be expected, recently, that the traffic congestion grows worse because the 48% of passenger cars are concentrated in the metropolitan area. However, there is an enforcement regulation that must limit onsite parking lot establishment in some downtown, so it is forecasted that parking lot supply is insufficient. Therefore, this study concentrate upon the subject that solves the problem which drivers are difficult to find parking lots because of increasing demand for parking. This study includes the concept about walking distance because the choice of parking lots is happened within walking distance. The algorithm of this study applies to toy-network, and then this study analyze the result of toy-network. It is proper to consider user's preference because the patterns of choice are different. Moreover, this study suggests the vision that will can offer drivers more correct information by real time information sharing in course of ubiquitous age.
최근 승용차의 48%가 수도권에 집중되어 있어 도심의 혼잡이 늘어날 것으로 예상되고 있다. 하지만 일부 도심에서 부설주차장 설치를 제한해야한다는 법률에 제시되어 있어 주차장 공급이 부족할 것으로 예측되고 있다. 따라서 늘어나는 주차수요로 인하여 운전자들이 주차장을 탐색하는데 어려움을 겪는 문제를 해결하기 위하여 본 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 주차장 선택이라는 문제가 도보권내에서 발생하는 것이기 때문에 도보권의 개념을 도입하여 구축한 알고리즘을 제시하였다. 본 연구의 결과 이용자의 선호에 따라 선택패턴이 달라지기 때문에 이를 고려하는 것이 타당하고 나아가 유비쿼터스시대가 도래하게 된다면 실시간 정보공유로 인한 더 정확한 정보를 운전자에게 제공할 수 있게 될 것이라는 비전을 제시하고 있다.