거리쇼핑용 보행자 네비게이션의 비즈니스 모델 개발

Business Method Developing a "Walking" Navigator for Street Shoppers

  • 이종덕 (홍익대학교 도시계획학과) ;
  • 황기연 (홍익대학교 도시공학과)
  • 발행 : 2008.06.30

초록

최근 포터블 네비게이션 시장은 전년도 대비 95%이상의 성장세를 보이고 있다. 본 연구에서는 포터블 네비게이션 중에서도 보행자 네비게이션에 중점을 두고 거리쇼핑용 보행자 네비게이션의 비즈니스 모델 개발을 목표로 하고 있다. 이를 위한 선행연구로 거리쇼핑용 보행자 네비게이션을 개발하였고, 본 연구에서는 선행연구에서 개발된 거리쇼핑용 보행자 네비게이션의 비즈니스 모델을 개발함으로서 보행자 네비게이션의 활성화를 목표로 하고 있다. 본 연구에서 제안하는 거리쇼핑용 보행자 네비게이션의 비즈니스 모델은 거리쇼핑용 보행자 네비게이터로서 제안된 워나비 쇼나비를 구조적으로 분석하여 각 구조별로 제안될 수 있는 비즈니스 모델을 제안하고 이와 함께 워나비 쇼나비 시스템 전체의 비즈니스 모델을 통합형으로 제안하고자 한다. 이러한 워나비 쇼나비 비즈니스 모델의 제안은 보행자용 네비게이터의 활성화를 위한 하나의 방안임과 동시에 궁극적으로는 현재의 시장경제 체제하에서 완전경쟁시장으로의 전환을 목표로 한다.

Portable navigation markets grew up to 95% last year. This study aims to develop a business model for pedestrian-oriented portable navigator for street shoppers. Related previous studies developed successfully the alogrithm for a portable navigator, and the current study seeks for diverse ways to turn this system into a new type of on & off line-based LBS business. The business model proposed in this study adopted two different approaches of benefit yields based on the structural analysis of so-called Wanavi navigation system. One is segmented approach seeking for benefits from each individual system component such as communication network, contents, and platform. The other approach is to run the business by integrating relevant system componts in every possible way to attract customers to this portable navigator. The purpose of this proposal is not limited to activate emerging walking navigator markets, but to aim at creating idealistic free market system where all the shoppers are furnished complete market information to the fullest extent when they go on shopping.

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