초록
본 연구에서는 지금까지 소개된 램프업 분석기법을 정리하고, 각 방법론의 장 단점 및 적용사례를 제시한 후, 향후 교통수요분석에 대한 적용방안을 살펴보았다. 사례분석은 2002년 말 개통된 천안${\sim}$논산 고속도로 통행실적 자료를 이용하였으며 자료적용 시 월/계절 변동성을 제거하였다. 분석결과 월별 수요변동율을 이용한 F-Test를 제외하면 다른 모든 기법에서 램프업 기간이 9개월${\sim}$12개월로 분석되었다. 또한 램프업 폭을 분석한 결과 개통초기(개통 후 1개월)에는 실적치가 예상치의 $65%{\sim}72%$수준으로 상당히 낮게 나타났으며, 기간이 경과함에 따라 점차 안정화 수준으로 회복하는 것으로 나타났다. 향후 램프업 현상을 수요분석에 적용하기 위한 표준적인 램프업 분석기법의 정립뿐만 아니라, 실적 자료를 이용한 노선별 특성이 고려된 램프업 효과분석 관련 연구가 지속적으로 이루어진다면, 초기교통수요에 대한 이해의 폭을 넓힐 수 있을 뿐만 아니라, 신뢰성 있는 수요분석이 이루어질 것으로 판단된다.
This study examines the ramp-up analysis techniques which have been introduced till now and presents the strength and weakness of each method. The applicability of each technique was reviewed using a case study involving the data of Cheonan-Nonsan motorway usages where seasonal variations of the data were removed. The results showed that all the techniques except F-test have the same ramp-up period of 12 months. The level of Tamp-up was 65%-72% compared to that of the real traffic volume at the beginning of opening. The demand recovered to the stabilized level as time goes on. To apply the methodology to practical demand forecasts actual surveys of real data of traffic demand should be performed. With these efforts to the patronage ramp-up, more reliable demand analyses can be accompanied.