초록
기존 버스정보 시스템(BIS, Bus Information Systems)에 의해 제공되는 교통정보는 도착예정시간 정보와 같은 실시간 운행정보 위주인 반면 본 연구에서는 이용자들의 다양한 교통정보 수요를 반영하고 대중교통 이용 편의성 향상을 위해 새로운 대중교통정보 제공 서비스인 실시간 버스 차내 혼잡도 정보에 관해 논의한다. 버스 차내 혼잡도 정보제공이 이용자들의 버스선택 행태에 미치는 영향을 분석하기 위해 선호의식 조사를 실시하였으며 버스 선택모형 구축을 위해 대표적 개별행태모형인 이항로짓모형을 적용하였다. 또한 이용자 계층별(연령대별, 통행목적별 등) 정보제공 효과 분석을 위해 계층별 버스 선택모형을 구축하였다. 모형 추정결과 실시간 버스 차내 혼잡정보는 이용자들의 버스선택 행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되어 정보제공의 필요성이 있음을 보였다. 버스 차내 혼잡정보가 버스선택에 미치는 영향은 연령대별(청년층, 장년층, 고령층)로 차이가 있었으며 특히 고령자(60대 이상)의 버스선택에 가장 큰 영향이 있는 것으로 분석되었다. 통행목적 별로 분석한 결과 통근?통학과 같은 업무통행에 비하여 비업무통행(여가/친교/개인업무, 쇼핑, 병원)인 경우가 버스차내 혼잡정보에 더 민감하였으며 특히 쇼핑통행인 경우가 가장 높았다.
The study proposed a new type of bus information, Real-time Bus Crowdedness (RBC) information, to meet various demands of users and improve the convenience level of using public transportation, while existing bus information provided by bus information systems(BIS) were limited to bus operating information such as predicted bus arrival time. To analyze the impacts of providing the proposed RBC information, stated preference(SP) survey was performed and a methodology of disaggregate analysis (e.g., binary logit) was applied to develop passenger choice models. Additionally, passenger choice models incorporating the heterogeneity of different user groups(i.e., by age or trip purposes) were developed to evaluate the different responses on RBC information. The results showed that providing RBC information was significantly related to users' bus choices and the responses of user groups were significantly different, especially the age group of more then 60 was most affected by the RBC information on their bus choices. Also trip purposes were significantly related to users' bus choices, for instance the impacts of providing RBC information was bigger for non-business trips(leisure/meet friend/personal business, shopping, hospital) compared to business trip.