A Study on the Experience of Clinical Practice and the Performance Confidence

치위생과 학생의 임상실습 경험정도와 수행자신감에 관한 연구

  • 이영애 (대구보건대학 치위생과) ;
  • 김영선 (대구보건대학 치위생과)
  • Received : 2008.10.20
  • Accepted : 2008.12.15
  • Published : 2008.12.24

Abstract

To find out the relationship between the experience of clinical practice and the performance confidence, some 2nd and 3rd grade students in D health college who completed clinical practice in 2008. Sept. were surveyed. The results are as follows. 1. During the clinical practice of the dental hygiene students, the performance experience was highest in the basic prep. part among every part. As for the dental hygiene part, the students showed more than 70%, rather higher performance experience in the following parts: arrangement before and after treatment, suction, basic instruments setup, local anesthesia setup, extraction setup, resin filling setup, temporary filling setup, cements mixing, and ligation and removal setup. 2. As for performance confidence, those with performance experience showed higher performance confidence than those with only observation experience or with no experience in every treatment field except basic prep. (p < 0.001). 3. It was proven that the hygiene students have seldom had performance experience in other treatment parts except in assisting treatment part in clinical practice. In order to improve future performance experience on dental hygiene activities, subsequent research is needed to set more specific and objective criterion about the dental hygiene students' clinical practice.

치위생과 학생의 임상실습 경험정도와 수행자신감을 알아보기 위해 2008년 9월에 임상실습을 완료한 D보건대학치위생과 2 3학년 학생을 대상으로 설문지를 이용하여 조사 분석한 결과는 1. 치위생과 학생들의 임상실습시 수행경험률은 영역별로는 기본진료영역에서 가장 높았으며, 치위생활동별로는 치료전 후 정리정돈, 구강 내 잔류물 흡입, 기본기구 준비, 국소마취 준비, 발치 준비, 레진충전 준비, 임시충전 준비, 치과용시멘트 혼합, 와이어 결찰 및 제거 준비 등에서 70% 이상의 비교적 높은 수행경험률을 보였다. 2. 치위생활동에 대한 수행자신감은 기본진료영역을 제외한 모든 진료영역에서 수행경험이 있는 경우가 관찰경험 또는 경험못한 경우에 비해 높았다(p < 0.001). 3. 치위생과 학생들은 임상실습 과정에서 진료협조분야를 제외한 치위생활동은 거의 수행경험을 하지 못하는 것으로 나타났다. 향후 치위생활동에 대한 수행경험률을 높이기 위해 치위생과 학생들의 임상실습에 대한 구체적이고 객관적인 준거 마련을 위한 후속 연구가 필요하다.

Keywords