Journal of dental hygiene science (치위생과학회지)
- Volume 8 Issue 4
- /
- Pages.323-329
- /
- 2008
- /
- 1598-4478(pISSN)
- /
- 2233-7679(eISSN)
Comparison of the Oral Health Education Effect between CCI and SDL in Elementary School Students
초등학생을 대상으로 한 교실교육(CCI)과 자가학습(SDL)의 구강보건교육 효과 비교
- Mun, So-Jung (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
- Byun, Ju-Hong (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
- Yang, Su-Jung (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
- Yang, Ju-Yeon (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
- Lee, Jee-Ae (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
- Kim, Nam-Hee (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University)
- 문소정 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
- 변주홍 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
- 양수정 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
- 양주연 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
- 이지애 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
- 김남희 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과)
- Received : 2008.09.17
- Accepted : 2008.12.12
- Published : 2008.12.24
Abstract
The purpose of this study was to compare the oral health education effect and the satisfaction about the method between SDL and CCI on elementary school students. Method: The subjects of this study were 233 elementary school students in fourth grade (male: 56%, female: 44%) who attended two different elementary schools in Wonju Gangwon-do. They are divided into two groups and instructed by different method of the oral health education, SDL (Self-Directed Learning) and CCI (Conventional Classroom Instruction). The survey was conducted three times, preeducation, just after the education and one week after education. Collected data were analyzed into Chi-square test, Independent t-test and Repeated measure ANOVA using SPSS 12.0 K program. Result: 1. Changes of oral health knowledge: After the education, the average score of the oral health knowledge went up significantly in both groups. 2. Changes of oral health behavior: After the education, the average score of the oral health behavior rose up significantly in both groups and especially just after education, SDL group was recorded higher average score than CCI group. 3. Satisfaction: In both groups, the satisfaction rates about the education method were high (SDL: 88.9%, CCI: 99.1%). The main reason of satisfaction in SDL group was that the students were interested in the method of the education and the main reason of dissatisfaction was that they could not ask a question to the educator.
본 연구는 강원도 원주시 초등학교 4학년 학생 233명을 대상으로 자가학습과 교실교육으로 구강보건교육을 실시하여 교육 효과와 교육 방법에 대한 만족도를 조사하였다. 자가학습에서 사용한 매체는 연구를 위하여 자체적으로 제작한 컴퓨터 플래쉬 프로그램이다. 교육 효과와 만족도는 자체 개발한 설문지로 조사하였으며, 구강보건지식, 구강보건태도, 그리고 만족도의 항목으로 분류하여 조사하였다. 수합된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하여 Chi-square test, Independent t-test, Repeated measure ANOVA 검정을 실시하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 구강보건지식을 향상시키기 위한 교육에서는 연구에 사용한 두 가지 교육 방법 모두 적절하였다. 또한 지식의 세부 항목 중 칫솔질 방법에 관한 지식을 교육할 때에는 교실교육이 자가학습에 비하여 효과적인 방법인 것으로 나타났다. 2. 구강보건태도에서 구강보건교육을 시행한 직후의 교육 효과는 자가학습에서 더 높은 것으로 나타났다. 3. 초등학생의 경우 본 연구에서 실시한 두 가지 교육방법인 자가학습과 교실교육 모두 만족하는 것으로 나타났다.
Keywords
- Oral health education method;
- Self directed learning;
- Conventional classroom instruction;
- Oral health education effect