A Study on the Furniture Status and Design Characteristic for General Classroom in Primary School

초등학교 일반교실 가구 현황 및 개선방향에 관한 연구

  • 신동준 (청주대학교 예술대학 디자인학부)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

Because the use of furniture have changed importantly, the relationship between general classroom in primary school and using furniture has got more important than before. There are two distinctive in furniture of general classroom. One is the improving the quality of education environment, and another is the improving the effect of studying. Therefore, the goal of this study is to change the function of general classroom for goal of these two characteristic. Through this study, the goal of this study make a future vision of better furniture design of general classroom.

Keywords

References

  1. 한석우, 디자이너를 위한 인간공학, 조형사, 1992
  2. 김흥규, 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간의 공간구성 연구, 경기대 석사논문, 1999
  3. 이근희, 인간공학, 서울. 삼신문화사, 1994
  4. 박영숙.류호섭.박철희, 초.중등학교 시설.설비기준개정에 관한 연구, 한국교육개발원, 1996
  5. 권오태, 열린교육을 위한 초등학교 공간 구성의 상호 연계성에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 1998
  6. 정병용, 학생용 책걸상에 관한 인간공학적 연구, 한국과학기술원 1986
  7. 부산광역시 교육청, 남문초등학교 교사신축계획 설계교육시설학회 기술보고, 2003
  8. 공업진흥청, 학생용 책상 및 의자에 관한 인간공학적 표준설정에 관한 연구, 한국 표준과학 연구원, 1994
  9. 박재윤, 미래 학교시설 계획에 관한 연구, 한국교육개발원, 1994
  10. 김태환, 초등학교 단위교실의 다목적 공간으로의 전용에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 1996
  11. 정관영, 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간에 대한 건축 계획적연구, 청주대 박사논문, 1999