Abstract
The purpose of this study is to understand the cognitive power from user who have used hotel management information system and to search contribution level for hotel management. The survey results are : There are different cognitions, between PKG and developed user system, short term employee and long term employee, reservation part and front office part. Specially IT service management parts(mostly outsourcing) have low degree cognition, because of lated supporting and being short of IT service management system. Hotel information system construction gives us to be easy management operating and to be fast management but Hotel information system has to lead value creation, to support decision making, to present advavced management for hotel.
호텔경영 정보시스템을 사용하고 있는 사용자의 인식수준을 통해 IT(system)의 업무기여 정도를 파악하고, Business와 정보기술의 연관관계를 규명하여 경영정보시스템의 향상을 도모코자 진행된 연구로, 연구결과 시스템을 통한 업무처리는 우수하나, 활용율 제고를 위한 개선이 필요한 것으로 조사되었다. 특히 숙박업의 형태에 있어 호텔과 리조트간의 인식에 차이가 있었으며, 개발방식에 있어서는 외국산 PKG보다 자체개발한 시스템이 화면조작이 용이한 것으로 조사되었다. 시스템 에러와 관련해서는 근무연수가 낮은 직원과 그렇지 않은 직원간의 차이가 있는 것으로 조사되었으며, 기능적인 측면에서 고객후불지원의 경우 프런트와 예약부서간의 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 대부분의 경우 시스템 이용에 있어 발생되는 문제에 대한 즉각적인 처리나, 시스템 지원체계의 구축 등에 낮게 인식하고 있었는데, 이는 최근 기업들의 IT S/M조직(시스템지원부서)을 outsourcing함으로써 자사직원이 아닌 외부용역업체이기 때문에 발생하는 것으로 사료된다. 호텔경영정보시스템을 구축함으로써 기업의 현재 실행하고 있는 업무의 지원수준은 상당이 높아진 것은 사실이나, 조사결과에서 처럼 사용자의 요구에 능동적인 대처와 현업의 업무를 끌어가며 선진적 업무의 방향성 제시가 필요하며, 이러한 정보시스템의 구축은 궁극적으로 기업의 가치창출을 지원하고, 현행업무의 효율성을 배가시키는 시스템이 되어야 한다.