A Study on Development of Market Oriented MIS Curriculum

시장지향적 MIS 교육과정 개편을 위한 연구

  • Lee, Ji-Myoun (School of Business Administration, SungKyunKwan University) ;
  • Bock, Gee-Woo (School of Business Administration, SungKyunKwan University)
  • 이지면 (성균관대학교 경영학과) ;
  • 박기우 (성균관대학교 경영학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

In recent business environment, we realize that MIS is taking important role in which it has been involved. However, we are having difficulty to find out the identity of MIS in business studies since MIS is derived from Micro Economics, Operations Research, Computer Science and so on. And there is no clear boundary in order to classify with other business area in consisting curriculums. Furthermore, IT staffs in the field are facing difficulties to utilize what they have learned MIS curriculums provided from business studies. In this research, we would like to present implications for development of market oriented MIS curriculums, which can be the actual needs of IT fields, through analysis of System Integration project for recent three years, analysis of IT capability based on the survey of IT consultants and analysis of application S/W technology trend in global vendor referred to "MIS Curriculum: The Current State of the Art and a Proposed Future Model (Lee et al, 2007)". As enterprise application software technology develop, the system integration can be achieved through special system solutions such as ERP, CRM, SCM, BI, etc. We also have acknowledged that solution consultants who have the ability of packaged S/W application are in demand since S/W vendors have become larger and more practical through M&A. Therefore, we have come to a conclusion regarding new direction of curriculum for increasing human power in IT industry which we demonstrated in detail through this research.

최근 기업의 경영환경에 있어서 MIS의 역할이 심화됨에 따라 그 중요성이 더해지고 있다 그러나, MIS 영역이 Micro Economics, Operations Research, Computer Science 등 다양한 학문으로부터 연유된 바 경영학의 줄기에서 정체성을 찾는데 어려움이 있고, MIS 커리큘럼을 구성함에 있어서도 다른 경영학 전공 영역과 구분을 짓기가 모호한 부분이 있다. 뿐만 아니라, 현장에서 IT 업무를 담당하는 실무자의 입장에서 현재 경영학과에서 제공하는 MIS 교과과정을 통하여 현장에 바로 활용이 가능한 IT 역량을 쌓는다는 것은 상당히 어려움이 있는 실정이다. 이에 본 연구는 IT 현장에서 필요로 하는 역량을 기초로 MIS 커리큘럼을 구성하기 위해 최근 3년간 시스템 통합 프로젝트의 유형 분석과 현장의 IT 업무를 담당하는 컨설턴트의 설문조사를 통해 얻은 IT 기술역량 분석, 그리고, Global S/W Vendor의 기술동향 분석, 최근 제시된 MIS 커리큘럼 현황 및 발전모델(이국희 et al., 2007)을 참조하여 시장지향적인 MIS 커리큘럼 수립을 위한 시사점을 제공하고자 한다. 연구결과 기업의 시스템 통합은 Application S/W의 발전 및 Package화를 통해 ERP, CRM, SCM, BI 등의 솔루션 전문가를 중심으로 사업이 구성되고 있다. 또한, S/W Vendor 역시 인수합병을 통해 대형화되고 완성도가 높아짐에 따라, 기업 현장의 IT 인력도 이러한 Packaged S/W Application의 역량을 보유한 솔루션 전문 컨설턴트를 필요로 하고 있음을 알 수 있게 되었다. 따라서 이를 충족할 인재양성을 위한 커리큘럼의 변화방향을 결론적으로 제시하였다.

Keywords

References

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