Abstract
u-City is a city for users who are in everywhere as well as everytime. Korea e-government portal as a main e-government portal is a gateway for entering Korea e-government, but it has some problems. This portal has to provide a simple interface according to user's needs, but the current system is too complicated so that this system does not provide information retrieval function according to user's needs. So in this paper, we propose an effective strategy and functions of Korea e-government main portal for effective u-City.
u-City란 언제어디서나 수요자 중심의 정보서비스가 가능한 도시를 말한다. 현재 대한민국 전자정부 대표포털은 현재 우리나라 대표 행정포털로써, 게이트웨이 역할을 수행하고는 있으나, 몇 가지 문제점을 갖는다. 즉. 수요자 중심으로(수요자 분류체계에 의해) 단순한 인터페이스를 제공해야 하는데, 현재 시스템이 너무 복잡하여 수요자 중심의 정보검색기능을 제공하고 있지 않다는 점이다. 따라서 이 논문에서는 바람직한 u-City를 위한 정부 대표 행정포털로서의 기능을 제안하고자 한다.