Deriving Improvement Scheme through Analyzing the Actual Condition of Engineering Ethics: Based on User

공학윤리 교육과목 실태분석을 통한 개선방안 도출: 수요자를 중심으로

  • Lee, Tai-Sik (Dept. of Civil & Environmental System Eng., Hanyang University) ;
  • Jun, Young-Joon (Dept. of Civil Engineering, Hanyang University) ;
  • Noh, Jae-Yoon (Dept. of Civil Engineering, Hanyang University) ;
  • Park, Min-Seo (Dept. of Civil Engineering, Hanyang University)
  • 이태식 (한양대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 전영준 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 노재윤 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 박민서 (한양대학교 토목공학과)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

Purpose of the study is to derive improvement scheme by analyzing the actual condition of engineering ethics educational curriculum. Documentary survey was conducted to derive the concept of engineering ethics, background of how engineering ethics educational curriculum was introduced, the purpose and educational method of engineering ethics education, and the present condition of domestic and foreign engineering ethics education. On this basis, survey was taken on engineering ethics class students and company recruiters. Therefore, improvement scheme that suits domestic engineering ethics education curriculum has been suggested.

본 연구는 공과대학의 공학윤리 교육과목 실태분석을 통한 개선방안 도출을 위해, 공학 윤리에 대한 개념 및 공학윤리 교육과목의 도입배경, 공학윤리 교육의 목적 및 교육방법, 내용에 대한 문헌조사를 실시하였으며, 국내외 공학윤리 교육현황을 도출하였다. 이를 기초로 공학윤리 교육과목 개선방안 제시를 위한 공학윤리 수강생 및 기업의 인사담당자를 대상으로 설문조사를 실시하여 국내 공학윤리 교육과목에 적합한 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김대군(2003), 공학윤리에서의 문제해결방안에 관한 연구, 윤리교육연구, 3(1), 237-252
  2. 김대군(2006), 공학윤리의 교수 프로그램 고찰, 윤리연구, 64(1), 1-26
  3. 김영수(2004), 양자시대의 응용윤리학의 도전, 철학논총, 36(2), 2-20
  4. 김유신(2003), 공학과 윤리, 2003년 새한철학회 가을 학술발표회
  5. 김유신.성경수(2005), 공학기술과 인간사회: 공학기술과 윤리, 지호
  6. 김정식(2004), 공학기술 윤리학, 인터비젼
  7. 김정식(2007), 일본의 기술자 윤리 교육 현황 분석, 공학교육연구, 10(1), 86-96
  8. 김진 외(2003), 공학윤리: 기술공학시대의 윤리적 문제들, 철학과 현실사
  9. 김진국.정보주(2007), 공학인을 위한 윤리, 미래컴
  10. 권혁길 외(2007), 공학윤리, 인간사랑
  11. 배원병(2006), 토론 및 발표를 통한 공학윤리 교육에 대하여, 공학교육, 13(3), 47-49
  12. 배원병 외(2006), 공학윤리, 북스힐
  13. 송성수, 김병윤(2001), 공학윤리의 흐름과 쟁점, 과학연구윤리, 당대
  14. 양해림 외(2006), 과학기술시대의 공학윤리, 철학과 현실사
  15. 이대식.김영필.김영진, 공학윤리, 인터비젼
  16. 이상목.이상록(2002), 공학윤리교육의 목표와 내용에 관한 연구, 동아대학교 동아교육논총, 28(1), 1-13
  17. 이소이(2005), 한국 공과대학에서의 공학윤리 교육과정 운영실태, 충남대학교 대학원 석사학위논문, 8-20
  18. 이소이 외(2005), 공과대학의 공학윤리 교육과정 운영 실태 조사, 공학교육연구, 8(2) : 35-51
  19. 이영남 외(2007), 공학윤리 교육모듈 컨텐츠를 이용한 전공교과목에서의 공학윤리 교육, 공학교육연구, 10(4) : 78-92
  20. 이태식, 위성륜(2001), 과학기술자의 윤리학, (사)미래건설연구소
  21. 이태식, 위성륜(2007), 공학법제와 윤리, 박영사
  22. 조효남(2008), 현대공학윤리, 구미서관
  23. ABEEK(2006), 한국공학교육인증원 공학인증기준 2005(KEC2005), [On-line] http://abeek.or.kr
  24. ABET, Inc.(2000), 미국 공학교육 인증기준(ABET EC 2000), [On-line] http://www.abet.org
  25. Davis, M.(1999). Teaching ethics across the engineering curriculum, OEC(on Ethics in Engineering and Computer Science) international conference, [On-line] http://www. onlineethics.org/CMS/edu/instructessays/curriculum.aspx
  26. Harris, C. E., Davis, M., Pritchard, M. S., & Rabins, M. J.(2006). Engineering ethics : What? Why? How? and When?, Journal of Engineering Education, 12(1), 93-96
  27. Herkert, J. R.(2000). Engineering ethics education in the USA: content, pedagogy, and curriculum, European Journal of Engineering Education, 25(4), 303-313 https://doi.org/10.1080/03043790050200340
  28. JABEE(2006), 일본 공학교육 인증기준, [On-line] http://www.jabee.org/english/
  29. Martin, M. W. & Schinzinger, R.(2004). Engineering Ethics, McGraw-Hill