A Study on Assessment Method of Program Outcomes

프로그램 학습성과 평가방법 연구

  • Kim, Bok-Ki (Dept. of Electronic Engineering, Kwangwoon University) ;
  • Park, Jin-Young (Professional Capability Accreditation Board, Kwangwoon University)
  • 김복기 (광운대학교 전자공학과) ;
  • 박진영 (광운대학교 전문역량인증원)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The core of accreditation for engineering education is to improve the ability and quality of graduates through CQI system based on outcomes. For the program outcomes of the engineering education accreditation criterion, it is necessary to understand the relationship among education assessment, objective and curriculum. This study has focused on the program outcomes and the assessment. First the measure for improving the general problems of the program outcomes associated with assessment tool have been stated. And the detailed measure for practicing the program outcome, the assessment system and the assessment tool, which makes use of Rubrics, have been discussed. Therefore it is expected that the program outcome and the assessment may be conducted at universities with the assessment tool established in this study.

공학교육인증의 핵심은 "성과중심(outcomes based)" 교육을 바탕으로 지속적 자율 개선 구조를 통하여 졸업생의 능력 및 자질을 향상시키는 것이다. 공학교육 인증기준 중 학습성과의 경우 교육평가, 교육목표, 교육과정과의 관계 속에서 올바르게 이해될 필요가 있다. 본 논문에서는 프로그램 학습성과 평가방법을 중점적으로 다루었다. 먼저 프로그램 학습성과 평가방법의 일반적인 문제점을 개선할 수 있는 방안을 기술하였다. 또한 프로그램 학습성과 평가체계와 루브릭을 활용한 평가도구의 구체적 실행 방법을 논하였다. 따라서 본 연구를 통하여 수립된 평가도구를 통하여 대학현장에서 학습성과 평가가 실제적으로 운영될 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2004), 평가자 양성 프로그램 개발 최종보고서
  2. 김대현 외(2005), 교육과정 및 교육평가, 학지사
  3. 김명랑, 윤우영(2004), 학습성과를 기초로 한 공학 교육연구: 일반적방법론 및 평생학습의 예, 공학교육연구 7(1), 79-86
  4. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2004), 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구:part 1 초점그룹, 공학교육연구 7(4), 22-31
  5. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2005), 프로그램학 습성과 달성을 위한 평가도구 연구:part 2 학생 포트폴리오, 공학교육연구 8(4), 64-71
  6. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택, 김복기(2007), 프로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구:part 3 졸업논문, 공학교육연구 10(1), 97-108
  7. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2007), '프로그램학 습성과 및 평가' 실천을 위한 모형 개발 및 전 략에 대한 연구, 공학교육연구 10(4), 29-42
  8. 김명랑, 윤우영, 김복기(2008), 한국공학교육인증의 '프로그램 교육목표' 달성을 위한 평가 모형 개발, 공학교육연구 11(2), 42-49
  9. 김정숙(2005), 한국어능력시험의 등급별 합격 점수 및 채점 기준 설정 방안 연구, 한국교육과정 평가원
  10. 산업자원부(2004), 공학교육인증사업 중간보고서
  11. 성태제(2005), 현대교육평가, 학지사
  12. 한국공학교육연구센터(2007), 한국공학교육연구센터 구축사업 연구과제결과보고서: 5차년도 학습 성과 평가방법
  13. 한국공학교육인증원(2005), 공학인증기준설명서 2005
  14. ABET.(2004). 'Guidelines to Institutions, Team Chairs and Program Evaluators on Interpreting and Meeting the Standards Set Forth in Criterion 3 of the Engineering Accreditation Criteria' ABET document, Criterion 3 White Paper
  15. Joseph A. Shaeiwitz.(2004). Assessment Using Capstone Experiences: Maximizing the Assessment Potential of What You are Already Doing. Best Assessment Process Symposium, Rose-Hulman Institute of Technology, Terre Haute, in, USA
  16. Paul Biney.(2007). Assessing ABET Outcomes Using Capstone Design Courses, Proceeding of the 2007 ASEE Annual Conference & Exposition
  17. Shuman, L. J, M. Besterfield-Sacre, et al.(2005). The ABET 'Professional Skills'-Can They Be Taught? Can They Be Assessed, Journal of Engineering Education, 94(1)