Abstract
The development of digital technology constructs meaning through the narrative by digitalized story. Including mobile whole aspect movie, visual contents have the narrative structure and signification based on the digital technology. This study planned to explore the possibility that mobile movie can expand the classical narrative structure and bring up the method of signification. For this purpose, this paper proved the process to cohere narrative through redundancy and a double across of space-time structure according to the principle of causality in mobile movies such as and . According to the findings, mobile movies appeared to construct a consolidated structure through cohesion of meaning and to move the space-time doubly across at a subjective point of view of the characters for continuity of story. Such a result means the narrative structure and the method of signification of mobile movie are modifying or expanding the unique formation of classical films in accordance with mobile devices as digital media.
디지털 테크놀로지의 발달은 디지털화된 이야기의 형식으로 내러티브를 구축하며 의미를 구성한다. 모바일 전용 영화와 같은 영상콘텐츠 역시 디지털 테크놀로지 기반의 내러티브 구조와 의미구성 방식을 따른다. 이 연구는 모바일 전용 영화가 모바일 미디어에 적합하게 기획 및 제작됨으로써 전통적인 내러티브 구조를 확장하고 새로운 의미구성 방식을 제시할 수 있음을 논증하고자 했다. 이를 위해 국내 최초의 모바일 전용 영화라고 할 수 있는 와 <건달과 달걀>을 사건의 인과관계에 따른 의미중복과 시공간 구조의 이중교차를 통한 내러티브 구조의 통합과 응집 과정을 중심으로 분석했다. 연구결과에 의하면, 두 편의 연구대상 모바일 전용 영화는 이야기의 연속성과 일관성을 위해 의미를 응집시켜 통합적으로 내 러티브를 구축하고, 시공간을 등장인물의 주관적 시점에서 이중으로 교차시켜 이동시키는 것으로 나타났다. 이는 곧 모바일 전용 영화의 내러티브 구조와 의미구성 방식이 모바일 미디어에 적합하게 전통적인 영화 고유의 형식을 변형 또는 확장시키는 것이라고 할 수 있다.