Performance Characteristic of satellite Wibro system in the high-speed Railroad Channel Environment

  • 송승원 (한국항공대학교 정보통신공학과) ;
  • 조현명 (한국항공대학교 정보통신공학과) ;
  • 이병섭 (한국항공대학교 정보통신공학과) ;
  • 신민수 (한국전자통신연구원) ;
  • ;
  • 장대익 (한국전자통신연구원)
  • Song, Seung-Won (School of Information and Telecommunication, Korea Aerospace University) ;
  • Cho, Hyun-Myung (School of Information and Telecommunication, Korea Aerospace University) ;
  • Lee, Byung-Seub (School of Information and Telecommunication, Korea Aerospace University) ;
  • Shin, Min-Su (Radio & Digital Broadcasting Division Broadband Radio Multimedia Team, ETRI) ;
  • Ryu, Joon-Gyu (Radio & Digital Broadcasting Division Broadband Radio Multimedia Team, ETRI) ;
  • Chang, Dae-Ig (Radio & Digital Broadcasting Division Broadband Radio Multimedia Team, ETRI)
  • 발행 : 2007.12.29

초록

본 논문은 고속철도 채널환경에서의 위성을 통한 Satellite Wibro 시스템의 성능열화특성과 이에 따른 보상기법에 대해 서술하였다. 고속철도 채널환경은 LOS채널 과 터널환경으로 구분되고 LOS 환경에서는 고속철도 파워 급전선에 의한 신호블로킹에 의한 문제와 터널내 에서는 Optic Fiber내에서와 같은 다중경로 간섭문제가 발생한다. 이러한 전형적인 두 채널 공간에서의 위성 와이브로 시스템 성능열화 특성을 해석적으로 규명하고 컴퓨터 시뮬레이션을 통하여 확인 하였다. 아울러 300 km/h 이상으로 이동하는 고속철도에서 발생되는 OFDM 시스템의 도플러 효과에 의한 ICI 현상과 이를 보상할 수 있는 기법을 해석적, 실험적 결과를 통하여 증명하였다.

In this paper, we describe the performance degradation of satellite Wibro system and compensation method in the high-speed railroad channel environment. High-speed railroad channel environment is divided into LOS channel and tunnel. In the LOS channel, signal blocking caused by railroad power feeder structures can be a critical problem which is can be solved with antenna diversity. On the other hand, multi path interference phenomenon, representable by propagation model of Optic Fiber, occurred in the tunnel may be another obstacle. These satellite Wibro system performance degradations in railroad channel environment are addressed and adequate compensation methods are proposed and verified through computer simulation. In addition, the ICI caused by Doppler shift in OFDM system is analyzed with its compensation method.

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