An Exploratory Study on the Effectiveness of Information Literacy Education for College Students

대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구

  • Published : 2007.09.30

Abstract

This research has been done to evaluate a curricular model for the information literacy course and verify its effectiveness in a regular class. The pretest and the post-test which comprised the same 47 questions were executed to 135 students in an information literacy-related course. On the basis of the results, some general conclusions and suggestions for improving the quality of information literacy course were made.

본 연구는 정보활용능력 교육을 교양과목으로 개설하고 있는 대학의 수강생들이 정보활용능력 교육을 받은 전후에 교육효과가 어떻게 달라지는가를 측정하기 위하여 수행되었다. 47개 문항으로 구성된 질문지를 가지고 사전 사후테스트를 실시하였으며, 정보활용능력은 웹사이트 방문 빈도, 전공계열, 학년과 유의한 관계에 있는 것으로 나타났다. 표준화된 커리큘럼과 교재개발, 학문의 주제별 정보활용능력 교육을 위한 각 교과의 교과과정과 연계한 교수활동 전개 등이 제시되었다.

Keywords

References

  1. 강혜영. "정보이용능력 교육 프로그램의 비교연구." 한국문헌정보학회지, 제36권, 제1호(2002. 3), pp.297-320
  2. 고영만. "대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형개발 연구." 정보관리학회지, 제21권, 제4호(2004. 12), pp.67-87
  3. 노동조, 민숙희, "도서관의 학술정보 이용교육방법이 피교육자의 학술정보 서비스 이용법에 대한 인지도에 미치는 영향." 한국도서관, 정보학회지, 제37권, 제2호(2006. 6), pp.375-394
  4. 오의경. 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석. 박사학위논문, 상명대학교 대학원 문헌정보학과. 2005
  5. 유재옥. "대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보이용능력 향상에 미치는 영향." 한국비블리아, 제15권, 제1호(2004. 6), pp.243-260
  6. 윤상림. 정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원 문헌정보학과, 2005
  7. 이정연, 정동열. "대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구." 정보관리학회지, 제22권, 제4호 (2005. 12), pp.39-59
  8. 이정연, 최은주. "정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구." 한국문헌정보학회지, 제40권, 제1호(2006. 3), pp.315-334
  9. 이창수, 김신영. '정보이용능력 교육프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구." 정보관리학회지, 제20권, 제1호 (2003. 3), pp.231-250
  10. 이춘실. "도서관 정보이용교육: cyber 강좌 개발과 실제 운영." 한국비블리아학회지, 제16권, 제1호 (2005. 6). pp.5-26
  11. 이현실. "델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목개발 연구." 한국문헌정보학회지, 제38권, 제1호(2004. 3). pp.303-322
  12. 이현실, 최상기. "우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구" 한국비블리아학회지, 제16권, 제1호(2005. 6),pp.91-112
  13. 정은숙. 대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원 문헌정보학과, 2001
  14. 차종상. 대학도서관 이용자교육이 이용자의 정보활용능력에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원 문헌정보학과, 2002
  15. Boff, C. & K. Johnson. "The Library and First-Year Experience Courses: A Nationwide Study." Reference Services Review. Vol.30. No. 4(2002), pp.277-287 https://doi.org/10.1108/00907320210451268
  16. Dunn, K." Assessing Information Literacy Skills in the California State University: a Progress Report." The Journal of Academic Librarianship, Vol.28, No.1(2002), pp.26-35 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00281-6
  17. Julien, H. "User Education in New Zealand Tertiary Libraries: An International Comparison." The Journal of Academic Librarianship, Vol.24(1998), pp.301-310
  18. Julien, H. and S. Boon. "Assessing Instructional Outcomes in Canadian Academic Libraries." Library and Information Science Research, Vol.26(2004), pp.121-139 https://doi.org/10.1016/j.lisr.2004.01.008
  19. Lindsay, E. B. "Distance Teaching: Comparing Two Online Information of Literacy Courses." The Journal of Academic Librarianship, Vol.30, No.6(2004), pp.482-487 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.07.007
  20. Maughan, P. D. 'Assessing Information Literacy among Undergraduates: a Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience.' College and Research Libraries, Vol.62, No.1(2001), pp.71-85 https://doi.org/10.5860/crl.62.1.71
  21. Portmann, C. A. and A. J. Roush. "Assessing the Effects of Library Instruction." The Journal of Academic Librarianship, Vol.30, No.6(2004), pp.461-465 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.07.004