An Empirical Study on the Evaluation of Supplier Selection Factors Using the AHP - Focused on the Stationery and Office Machine Suppliers -

계층분석과정을 이용한 공급업체 선정 요인별 중요도 평가에 관한 실증적 연구 - 사무용품 및 사무기기 공급업체를 대상으로 -

  • 김신중 (대진대학교 사회과학대학 경영학과)
  • Published : 2007.09.28

Abstract

Competitive international business environment has forced many firms to focus on supply chain management to cope with highly increasing competition. Hence the supplier selection is the most important decision of a company. Because it has a direct effect on cost reduction and quality, profitability and flexibility improvement of a company, so the right supplier selection significantly affect on the organization's efficiency and effectiveness and competitiveness. The primary research objects of this study is to evaluate an importance of supplier selection factors as an index and to present the evaluation model for supplier selection. For this purpose, this study adopts the AHP method to calculate the importance of supplier selection factors. In this study, 16 factors which affect on the supplier selection decision making are classified into three factors-product supply related factor, product related factor, management ability related factor.

본 연구에서는 기업의 비용 절감, 품질 향상, 수익성 및 유연성 향상 등에 직접적인 영향을 미치며, 이를 통하여 기업의 운영과 재정, 경쟁력 등에 영향을 미치는 전략적으로 매우 중요한 의사결정인 공급업체 선정을 위한 평가 모형 및 평가방법을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 연구 대상 분야를 사무용품 및 사무기기 분야로 한정하여 사무용품 및 사무기기 공급업체 선정을 위한 평가요인을 1단계에서는 사무용품 및 사무기기 공급관련 요인, 제품관련 요인, 거래기업의 관리능력관련 요인으로 분류하고, 각 요인별로 세부요인을 설정하여 총 16개의 세부요인으로 분류하고, 각 요인별 상대적 중요도 산출을 위하여 설문조사를 실시하였다. 평가 요인별 상대적 중요도는 AHP기법을 이용하여 도출하였으며, 본 모형의 실제적인 활용 가능성을 제시하기 위하여 사무용품 및 사무기기 공급업체에 대한 평가 요인별 만족도를 도출하여 요인별 상대적 중요도를 이용한 공급업체에 대한 만족도를 도출하는 평가모형을 제시하였다.

Keywords