The study on efficient conversion Radio media into digital - Focusing on the analysis results of radio audience's attitude -

국내 라디오방송의 효율적인 디지털전환 방안에 관한 연구 - 라디오 방송 청취행태 분석을 중심으로 -

  • Published : 2007.09.28

Abstract

Due to the advance of technology, the technology of various media is rapidly converged into digital technology. However, the conversion into digital radio is not achieved in korea yet. This paper is to suggest the best method of digital conversion of radio in korea by examining some conversion examples in foreign countries. In addition, the survey results on radio audience attitude is analysed by 2,000 audience samples in Korea based on the literature analysis. Radio is the unique media which have the strengths such as mobility, individuality, presence, broad coverage and instant. Most of all, radio cannot help keeping continuously the public broadcasting service in the future. So, the conversion into digital radio is crucial to sustain the competitiveness in digital media environment. This paper suggested that the digital conversion of radio broadcasting needs DRM transmission and should pursuit the policy which is distinguished between a AM and a standard FM, and between domestic broadcast and an international broadcast. Additionally, this paper proposed that we need to develop the multiple device for receiving of signal and the setting of standard technology.

본 논문은 오늘날 디지털 기술의 발전으로 모든 미디어가 디지털로 빠르게 전환되고 있는 상황에서 전환이 이루어지고 있지 않은 우리나라 라디오 매체의 디지털 전환을 위한 효율적인 방안은 무엇인지에 대해 세계 각국의 자료조사와 전국 분포 2,000명 수용자를 대상으로 한 "라디오방송 청취 행태"에 대해 설문 조사 자료 분석을 바탕으로 국내에 가장 효율적인 전환방안은 무엇인지 제시코자 한다. 라디오 매체는 이동성 개인성, 현장성, 광역성, 즉시성이 강한 매체 특성을 갖고 있으며, 무엇보다 공익성이 강한 매체로 앞으로도 지속적으로 서비스가 필요한 매체이다. 따라서 라디오 매체가 디지털미디어 환경에서 경쟁력을 갖기 위해 디지털로의 전환이 시급한 과제라 할 수 있다. 본 논문에서는 라디오방송의 디지털전환 시 전송방식은 DRM으로, AM방송과 표준FM, 국내방송과 국제방송을 분리하여 추진하고, 향후 복합형수신기 개발과 표준제정이 필요하다는 정책제언을 하였다.

Keywords