초록
기존의 네트워크 토폴로지 기반 애드혹 라우팅 프로토콜들은 차량간 통신 환경에 적용할 경우 차량의 높은 이동성에 기인한 빈번한 네트워크 토폴로지의 변화로 인해 높은 경로 재설정 부하가 발생하기 때문에 적합하지 않다. 위치 기반 라우팅 프로토콜은 부수적인 경로 설정 과정이 없기 때문에 일반적으로 차량간 통신 환경과 같이 이동성이 높은 환경에 적합한 것으로 알려져 왔다. 그러나 위치 정보의 획득 및 유지를 위한 위치정보 제공 서비스와 같은 추가적인 과정이 필요하며 위치 정보의 부정확성으로 인한 프로토콜의 오작동성 문제가 존재한다. 본 논문에서는 수신한 데이타의 주소 정보를 이용하여 도달 가능한 목적지 노드들의 목록을 유지하고 이 정보를 이용하여 경로 설정 과정 및 위치 정보와 같은 추가적인 정보의 사용 없이도 멀티 홉 패킷 포워딩이 가능한 MMFP(Multi-hop MAC Forwrarding Protocol)을 제안한다. MMFP는 시간 종속적인 기능들의 정화한 동작을 위하여 IEEE 802.11 MAC 계층을 확장하여 설계하며 실제 도로 환경을 모델링 한 실험 시나리오를 이용한 실험을 통하여 AODV보다 높은 성능을 나타냄을 보인다.
Conventional topology-based routing protocols are not suitable for inter-vehicular communication, where frequent route updates are necessary due to continuous and abrupt changes in network topology Position-based routing protocols are widely accepted to better serve their purpose in such a scenario as they do not require path discovery or maintenance. However they have to deal with the overhead of the location service and inaccurate position information. This paper proposes the MMFP (Multi-hop MAC Forwarding Protocol) for inter-vehicle communication that relies on reachability information collected from received packets in making a forwarding decision without path discovery. The MMFP is designed as an extension to the IEEE 802.11 MAC layer to ensure accuracy in its time-critical operations. This paper also presents some simulation results that demonstrate the superior performance of the MMFP over AODV in a realistic inter-vehicular communication.