Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 10 Issue 2
- /
- Pages.247-262
- /
- 2007
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Mathematics Teacher's Development of TPCK
수학 교사의 테크놀로지 교수 학습 지식(TPCK) 개발
Abstract
TPCK is the knowledge of intersection in mathematics, technology, and pedagogy. This study investigated a teacher's change of his TPCK. He participated in the professional development program which was designed to develop mathematics teachers' TPCK. The professional development program was based on using spreadsheets in teaching mathematics. The researcher suggests a consideration for the integration of technology in mathematics education and mathematics teacher education. The program consisted of a four week summer professional development program and three actual mathematics classroom teaching. Ten teachers took part in the program. One teacher who changed his TPCK most was selected to investigate what made it change most. Following teaching practice was the most influential factor in changing his TPCK.
본 논문은 수학 교사들의 TPCK (Technology Pedagogical Content Knowledge) 개발을 위해 만들어진 수학교사 전문성 개발 프로그램을 통해 한 교사의 TPCK의 변화를 알아봄으로써 테크놀로지를 이용한 수학교육과 수학교사 교육의 개선점을 제공한다. TPCK는 수학 내용 지식, 테크놀로지 지식, 그리고 수학 교수 학습에 대한 지식의 교차부분을 말하며 이 전문성 개발 프로그램은 특히 수학 교사들의 수학 교육에 있어서 스프레드쉬트의 이용을 기초로 하고 있다. 이 프로그램은 여름방학 과정과 실제 수업실습의 두 과정으로 구성되었다. 10명의 교사들이 여름 방학 프로그램에 참여했으며 그중 변화가 가장 큰1명의 TPCK를 조사하여 변화에 가장 큰 영향을 미친 것이 무엇인지 알아보았다. 교사 전문성 개발 프로그램에서 실제 수업이 뒤따르는 요구가 변화에 가장 큰 영향을 주었다.
Keywords
- TPCK;
- Scaffolding;
- Peer teaching;
- Professional development program;
- Teaching practice;
- Spreadsheets;
- Integration
- 전문성 개발 르로그램;
- 수학과 테크놀로지의 통합 수업;
- 비계;
- 동료교사 교육;
- 실제수업;
- 수업연습;
- 스프레드쉬트;