The Reasons for Store Loyalty of Beauty Service : Transaction Cost Perspective

미용서비스 산업에 있어서 점포충성도의 원인에 관한 연구: 거래비용적 관점

  • Published : 2007.01.31

Abstract

Recently, the beauty service industry in Korea is growing rapidly as women have increased role in society and consumers have more diversified desire for beauty. In that sense, studies on the environment of transaction is necessary to maintain the customers who use beauty service which Is one of the most prominent services in Korea. However, there is a lack of systematic investigation on that. Under those circumstances, this study tries to propose strategies by shedding light on the reasons of store loyalty based on empirical study. Furthermore, securing regular customers is deemed to be the most important thing as the competition among stores are getting fiercer in the wake of increase in the number of beauty salons. In that light, this study tries to shed light on the transaction cost clearly which affects the store loyalty, and focuses on the development of integrated research model for the transaction cost related to the environmental characteristics of beauty service industry and for the store loyalty.

최근 미용서비스 산업에 있어서 미용실의 수가 급증하면서 점포들 간의 경쟁이 심화되고 있고, 고객들 또한 다양한 선택대안 중에서 그 욕구가 점차 높아져가고 있어 미용서비스 점포의 측면에서는 고정고객을 확보하는 일이 무엇보다도 중요한 과제로 대두되고 있다. 이러한 환경에서 미용서비스 점포의 점포충성에 관한 연구가 기존 소매점포의 충성에 관한 선행연구를 기반으로 많이 이루어져 왔으나, 미용서비스의 거래환경을 고려한 고객 비용적 접근은 없었다. 고객의 입장에서 보면 미용서비스는 서비스의 특징상 정보가 제한되어 있고, 서비스에 대한 평가가 매우 주관적이어서 미용점포 측면에서 이러한 거래환경을 고려한 전략을 수립하는 것이 고객들을 유지하는데 기여할 것으로 보인다. 이 연구는 Williamson의 거래환경과 거래비용이라는 개념을 미용서비스 산업의 특수성에 맞게 수정하여 적용한 것이며, 고객이 미용서비스를 구매함에 있어서 발생될 수 있는 거래환경을 고객의 거래비용으로 정리하여 검증하고자 하였다. 이를 위해 미용실의 환경적 특성에 대한 선행연구와 세분화된 거래비용과의 관계를 검토해 보고, 점포충성도에 영향을 미치는 원인을 살펴보았다.

Keywords