사전환경해설이 공원이용객의 환경관심에 미치는 영향의 차이 -월드컵공원을 대상으로-

Different Influence of Environmental Interpretation for Increasing Visitors' Interests -The Case of World Cup Park-

  • 정관웅 (KG엔지니어링) ;
  • 심정선 (서울시립대학교 대학원 조경학과) ;
  • 조중현 (지역활성화센터 부설연구소) ;
  • 오형은 (서울시립대학교 대학원 조경학과) ;
  • 김용근 (서울시립대학교 조경학과)
  • 발행 : 2007.06.30

초록

본 연구는 월드컵공원전시관에서 공원이용객을 대상으로 실시하고 있는 사전환경해설을 통한 정보제공이 공원 이용객의 환경관심을 유발시키는지, 또한 형성된 환경관심과 공원체험만족도 간에는 어떠한 상관관계가 있는지를 규명하는데 연구의 초점이 맞춰져 있다. 월드컵공원전시관에서 시행중인 '안내자에 의한 환경해설'과 '자기학습식 환경해설'에 따라 방문객에 대한 환경관심과 공원체험만족도의 차이가 있는지를 알아보고 이를 통하여 도시공원의 현실에 적합한 환경해설방식에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 실험결과, 환경해설을 실시한 집단이 환경해설을 실시하지 않은 집단에 비하여 환경지식이 높게 나타났다. 또한, 사전환경해설을 통해 습득된 환경지식과 환경관심과의 관계에서 환경지식의 변화량이 큰 집단은 변화량이 작은 집단에 비해 환경관심이 높게 나타났으며 통계적 유의성도 인정되었다. 또한 환경해설을 통해 형성된 환경관심은 공원체험만족에 영향을 미치며 통계적 유의성도 인정되었다. 이러한 연구결과로 볼 때 환경해설을 통한 지식형성은 대상지에 대한 친환경적인 관심을 유발하는 매개변수의 역할을 하고 있으며, 형성된 환경관심은 공원이용객의 체험활동에 대한 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 실증적인 분석을 통하여 환경해설이 공원이용객에게 미치는 영향을 규명하고자 하였으나 현장실험여건상 일부 변수에 대한 통제에 어려움이 있었다. 그러나 실제 이용되고 있는 공원을 대상으로 현장에서 진행된 실험에 대한 의미가 있는 연구로 생각된다.

The goal of the study is to provide basic information that can be used to come up with environmental interpretation methods that are appropriate to the conditions of urban parks. For this matter, research was conducted to find out whether the environmental interpretation that was provided to the visitors of the World Cup Park Visitor Center encouraged them to become interested in the environment and to understand how such environmental interest was related to the level of satisfaction that the visitors were experiencing from their visits to the park. At the same time, the research was designed to find out whether the park's visitors were affected differently in terms of their environmental interests and their experience depending on the two different types of environmental interpretations; Interpreter's Interpretation and Self-guiding Interpretation. Experimental result showed no statistically meaningful correlation between environmental interpretation and environmental knowledge, though the experimental group subjected to environmental interpretation was found to have higher environmental knowledge than that of the control group, which was not subjected to environmental interpretation. As for the correlation between environmental knowledge, which was acquired through environmental interpretation, and environmental interest, the group, which showed big changes in terms of the volume of environmental knowledge, was found to have higher environmental interest than that of the group, which recorded a low level of changes in the volume of environmental knowledge. Also, the difference in their level of environmental interest was big enough to be acknowledged statistically. Also environmental interest, which was created thanks to environmental interpretation, was found to affect the level of satisfaction visitors feel when visiting the park. Even though the study was intended to find out how environmental interpretation affects park visitors by means of analysis that can be proved based on facts, it was difficult to control some of the variables due to the circumstances under which the experiments were conducted. Despite this, the study can be considered meaningful in the fact that the researches and experiments were conducted at a park that is actually visited by people. It is also believed that as one of the first studies done on the World Cup Park, it could serve as a basis upon which future studies could be carried out.

키워드

참고문헌

  1. 김용근,성수진(2001) 생태공원에서의 환경해설자의 교육적 효과. 한국조경학회지 28(6): 52-61
  2. 김인호(2002) 학교조경활동 참여에 따른 환경태도 변화에 관한 연구 : 초등학생 학교조경 참여를 중섬으로 서울대 대학원 협동과정 박사학위 논문. 39쪽
  3. 송영은(1998) 도시공원의 환경교육 가능 평가 및 개선방안에 관한 연구 : 서울시도시공원을중심으로. 서울대 대학원 석사학위논문31쪽
  4. 최운식,윤성희(1999) 환경교육을 위한수업모형 개발에 관한 연구. 환경교육, 11(2): 118-129
  5. Gilbert, J. (1997) Ecotourism means business. GP Publication, Wellington, New Zealand
  6. Griffiths, A. (1993) Ecotourism: The nature of travel. An issues paper Labor Goverment, Canberra. Quoted in Burton?, Annals of Tourism Research 25(3): 755-758 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)80013-3
  7. Marcinkowski, T. (1998) Predictors of Responsible Environmental Behavior : A Review of Three Dissertation Studies. Essential Readings in Environmental Education 16(4): 25-29
  8. Peyton, R. (1981) Environmental Education research update. Paper presented at the Annual Conference of the Midwest Environmental Education Associaction, wisconsin Dells. Wl, 김인호(2002) 재인용