Journal of the Korea Society for Simulation (한국시뮬레이션학회논문지)
- Volume 16 Issue 3
- /
- Pages.1-9
- /
- 2007
- /
- 1225-5904(pISSN)
Development of an Efficient Vehicle Routing Heuristic using Closely Located Delivery Points and Penalties
패널티와 밀집형태의 배송지점을 활용한 효율적 차량경로 탐색 알고리즘의 개발
Abstract
Travel time between two points depends upon whether it is a rush hour or not in metropolitan area. It is true that there is big differences on the time required to get through the area whether going in busy morning or near noon. Another issue is that there exist many delivery points which closely located each other; so no need to consider traveling hours among these points. We designed an efficient procedure to reduce the complexity by considering closely located delivery points as one big delivery point. A computer simulation model is constructed for comparison purposes of the developed heuristic with the optimum solution.
도시에서 수요지점간을 이동하는데 걸리는 시간은 출퇴근시간 및 낮시간대와 같이 시간대에 따라 차이가 발생한다. 또한 배송 경로 중 특정구간에는 아파트나 학교, 기업 등과 간이 배송점이 밀집되어 있어 차량이 이동속도에 영향을 받지 않는 수요지점들이 포함되어있다. 그러나 기존의 차량경로 문제에서는 이러한 차량의 이동속도에 시간대에 따라 정체현상 등을 감안하거나 밀집되어있는 수요지점의 특성 또한 고려되지 않고 있다. 이 밀집지점들의 특성을 파악하여 한 개의 큰 배송점으로 처리하면 고려해야할 배송지점의 수를 대폭 축소할 수 있다. 이러한 점에 착안하여 본 연구에서는 시간대에 따라 수요지점간 이동속도가 달라지는 동적인 환경을 고려하되, 밀집지역을 고려한 차량경로를 구성하는 효율적인 알고리즘을 개발하였다. 개발된 해법은 최적해와 컴퓨터시뮬레이션 모형을 구축하여 최적해와 비교해 봄으로써 그 수행도를 평가하였다.
Keywords