정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제11권3호
- /
- Pages.317-327
- /
- 2007
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
온톨로지 기반 중학교 기술. 가정교과 영양소의 질의응답 시스템 설계 및 구현
Design and Implementation of an Ontology-based Access System of Nutrition and Food Guide Tower in Middle School Home Economics
- Cho, Young-Sun (Department of Food and Nutrition, Chungnam National University) ;
- Baek, Hyeon-Gi (Department of Computer Education, Jeonju National University of Education) ;
- Kim, Jeong-Kyoum (Department of Education, Chungnam National University) ;
- Yu, Jeong-Su (Department of Computer Education, Jeonju National University of Education)
- 발행 : 2007.09.30
초록
본 연구에서는 온톨로지 이론을 고찰하고, 중학교 기술 가정 교과의 영양소와 식품구성탑 내용을 지원하는 온톨로지 기반 검색 시스템을 설계 및 구현하여 학습을 효율적으로 수행할 수 있도록 하는 방안을 제시하였다. Protege-2000 프레임워크를 기반으로 하여 영양소와 식품구성탑 검색 시스템을 구현하였다. 본 시스템은 XML 기반을 두고 있으므로 차세대 인터넷 기술인 시맨틱 웹과의 연동이 가능하며, 영양학 분야에 공유될 수 있는 의미구조를 제공하여 상호운용이 가능한 지식정보 시스템의 기반을 마련하였다. 아울러 학습자는 스스로 정보검색을 통해 지식을 구조화할 수 있으며, 교수자 역시 이를 교수 학습 과정에 직접 투입하여 학습자들의 학습 성취도 및 흥미 등을 파악할 수 있다. 또한 학습자는 본 시스템을 통해 교수학습과정 뿐 아니라 앞으로의 실생활에서도 온톨로지를 통해 지식을 내면화함으로써 균형 잡히고 건강한 생활을 영위할 수 있을 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to consider ontology theory and get to forge design and implementation of ontology-based access system which is support to the nutrition and food guide tower of Home Economics textbooks in middle school in order to offer the way of effective learning performance. It offers a model by establishing a nutrition and food guide tower access system based on Protege-2000 framework. This system is on the basis of XML, and it makes possible to work with semantic web, a next generation internet technology, and provides a meaning structure that can be shared in the field of nutrition in order to build up the fundament of knowledge an information system for the mutual operations. A learner can systemize the knowledge through a self-information access and an instructor can also check out the degree of learner's learning-accomplishment and interests, directly putting the access system into the teaching and learning process. In addition, it is supposed that the learner can maintain a balance and healthy life by internalizing his or her knowledge throughout ontology not only in a teaching and learning process but also in a daily life.
키워드