A Study on the Transformation Motif in Animations

애니메이션의 변신(變身) 모티프 연구

  • 조미라 (한국문화콘텐츠진흥원 기획창작아카데미)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

This paper examined the immanent ideological bases in the transformation motif of animations, focusing on several leading animation works in which a human gets transformed into an animal, or vice versa, and also took a look at what meaning and function this transformation motif adds to their narrative. As a result of analyzing the animation texts centered on the transformation motif, transforming into an animal in is applied as a means for punishment. It shows the notion that the animals need men's care, that is, the anthropocentric point of view that the animals need to be overcome and conquered had a strong influence upon this work. However, in , a boy realizes that the animals(nature) are not the targets to conquer and learns to appreciate the principle of Mother Nature through the process of becoming a bear. By this description, this work shows deep reflection on nature and human being. Lastly, shows a desire to overpass the border to forbidden things, and describes the relationship between men and animals(nature) in a variety of perspectives. Furthermore, this study examined how the variety of attitudes toward the transformation targets is formed in each work.

본 논문은 인간이 동물로 혹은 동물이 인간으로 변신한 작품을 중심으로 애니메이션의 변신 모티프에 내재된 사상적 토대는 무엇인지, 그리고 변신 모티프가 서사에 어떤 의미와 기능을 부여하는지를 살펴보았다. 변신 모티프를 중심으로 한 애니메이션 텍스트 분석의 결과 <브라더 베어>는 동물로의 변신이 징벌의 개념으로 작용하고 있으며 동물이란 인간이 돌봐야 할 대상, 즉 정복과 극복의 대상으로 보는 인간 중심적 관점이 강하게 작용하고 있다는 것을 알 수 있었다. 반면, <곰이 되고 싶어요>는 소년이 곰이 되어가는 과정을 통해 자연(동물)을 정복의 대상이 아니라 대자연의 순리를 겸허한 시선으로 바라봄으로써 삶과 자연, 자연과 인간에 대한 깊은 성찰을, <천년여우 여우비>는 금지된 것에 대한 경계를 넘고자 하는 주체적 존재에 대한 시선을 견지하는 등 각 작품마다 인간과 자연(동물)의 관계를 다양한 관점으로 표현하고 있다는 것을 알 수 있었다.

Keywords