ANS Responses Induced by Humor and Joy Using Audio-visual Film Clips

동영상 자극에 의해 유발된 유머 및 기쁨 정서에 따른 아동의 자율신경계 반응

  • Jang, Eun-Hye (Department of Psychology, Brain Research Institute Chungnam National University) ;
  • Sung, Soon-Im (Department of Psychology, Brain Research Institute Chungnam National University) ;
  • Lee, Young-Chang (Department of Psychology, Brain Research Institute Chungnam National University) ;
  • Eom, Jin-Sup (Department of Psychology, Brain Research Institute Chungnam National University) ;
  • Sohn, Jin-Hun (Department of Psychology, Brain Research Institute Chungnam National University)
  • 장은혜 (충남대학교 심리학과 및 뇌과학연구소) ;
  • 성순임 (충남대학교 심리학과 및 뇌과학연구소) ;
  • 이영창 (충남대학교 심리학과 및 뇌과학연구소) ;
  • 엄진섭 (충남대학교 심리학과 및 뇌과학연구소) ;
  • 손진훈 (충남대학교 심리학과 및 뇌과학연구소)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

A review of recent studies indicates that positive emotions help buffer stress. In particular, humor is what only human can appreciate. Humor plays an important role in many facets of human life including psychological, social, and somatic functioning. This study is to identify children's ANS responses by humor or joy using audio-visual film clips. 49 male and female children (12-13 years) participated in this study. The participants were briefed on the experiment was its procedure. During the experiment, electrodes were attached to participant and middle fingers of left hands. Physiological responses(EDA, SKT, PPG and ECG) were measured for 30s both in the resting state and experiment state during which emotion provoking stimulus was presented for 2 min. Also, self-report on emotions was followed for 1 min. Results from the self-report showed that both humor and joy were evoked effectively among 89.3% of children. It explains that emotion-eliciting stimuli were effective and appropriate. ANS responses in both emotion were significant in three physiological variables (i.e., SCL, NSCR, LF). There was a significant difference between humor emotion and joy emotion, and both emotions were distinguishable by a specific ANS response pattern.

최근 연구들의 개관에서 긍정정서는 스트레스의 대항에 도움을 주는 완충제 역할을 한다고 알려져 있다. 특히, 유머는 인간만이 이해하고 즐길 수 있는 정서로, 인간의 심리, 사회, 신체적 기능을 포함한 많은 면에서 기초적인 역할을 담당한다. 본 연구에서는 동영상 자극에 의해 유발된 유머 및 기쁨 정서에 따른 자율신경계 반응의 차이를 밝히고자 하였다. 47명의 남녀 초등학생을 대상으로 각 정서를 유발하는 2분 길이의 동영상 자극이 제시되는 동안, 자율신경계 반응을 측정하고 심리적인 평가를 수행하도록 하였다. 심리반응 결과, 유머자극은 95.7%의 적합성과 $3.81{\pm}1.01$의 효과성(5점 만점)을, 기쁨자극은 89.3%의 적합성과 $3.15{\pm}1.17$의 효과성을 가지는 것으로 나타났다. 자율신경계 반응 결과, 두 정서 모두 안정상태에 비하여 유의하게 증가하였고, 특히 유머자극은 기쁨자극에 비하여 피부전도반응 수(NSCR), 심박률(HR), 심박률 분산의 저주파성분(LF)에서 유의하게 큰 증가를 보였다.

Keywords