컴퓨터교육과와 IT 관련 고등학교간 교과과정의 연관성 분석

An Analysis on the Relationship of Computer Curriculums Between Dept. of Computer Education in Universities and IT-Related High Schools

  • 최유진 (경상대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 남영호 (경상대학교 컴퓨터교육과, 경상대학교 교육연구원소원) ;
  • 박재흥 (경상대학교 컴퓨터과학과)
  • 투고 : 2006.08.25
  • 심사 : 2006.11.22
  • 발행 : 2007.01.30

초록

본 연구의 목적은 정보 컴퓨터 교사 양성기관인 사범대학 컴퓨터교육과와 IT 관련 고등학교간 교과과정의 연관성을 분석하는 것이다. 이를 위해 전국 15개 사범대학 컴퓨터교육과 교과과정과 17개의 특성화 고등학교와 41개의 상업계 고등학교 컴퓨터 교과과정간에 교과목 수와 시수를 비교, 분석하였다. 그 결과, 멀티미디어, 컴퓨터그래픽 및 컴퓨터그래픽 실무 등의 교과목 영역이 컴퓨터교육과 교과과정에 부족한 것으로 나타났다. IT 관련 고등학교에 필요한 정보 컴퓨터 교사를 양성하기 위해서 연관성이 낮은 것으로 나타난 영역에 속하는 교과목들을 컴퓨터교육과 교과과정에 확대 편성해야 할 것이며, 특히 IT 관련 실무 능력을 겸비할 수 있도록 개선하여야 할 것이다.

The purpose of this study is to explore relationship of computer curriculums between department of computer education in universities and specialized vocational high schools. We sampled 15 computer curriculums from department of computer education, 17 computer curriculums from specialized high schools and 41 curriculums from vocational high schools. And we compare and analyze the number of subjects and times on all of curriculums. As a result, curriculums in department of computer education is lacking in subjects for domains of multimedia, computer graphics and practical computer graphics. It is low on the relationship of computer curriculums between department of computer educations and IT-related high schools. Therefore, this study concludes by proposing computer curriculums of department of computer education which should reflect the subjects.

키워드