프로그래밍 학습을 효율적으로 증진시켜주는 애니메이션 콘텐츠 구현

An Implementation of Animation Contents for Improving an Effectiveness of Programming Learning

  • 전재욱 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 양원석 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 이유상 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 문일현 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 최관순 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 김동식 (순천향대학교 전기통신시스템공학과) ;
  • 이순흠 (순천향대학교 정보통신공학과)
  • 투고 : 2007.01.23
  • 심사 : 2007.03.26
  • 발행 : 2007.05.31

초록

웹의 급속한 확산으로 인해 많은 교육자들이 그들의 학생들에게 혁신적인 웹 기반 강의자료를 제공하여 교육의 효율성을 개선시키고자 노력하고 있다. 그중 학습을 목적으로 하는 교육 콘텐츠도 개발되고 있는데, 이러한 개발은 교육 및 훈련이 쉽고, 원하는 시간에 반복 학습이 가능하기 때문에 많이 이루어지고 있다. 본 연구에서는 C언어 프로그래밍의 함수 사용법과 문장의 이해도를 체크하는 퀴즈문제, 알고리즘의 수행과정을 시각적으로 표현하여 이해도를 높여주도록 시나리오를 개발하고 웹에서 동작하도록 플래시 애니메이션과 자바 애플릿으로 구현한 교육용 콘텐츠에 대해 학생들은 좋은 반응을 보였다.

Due to the rapid proliferation of the web in recent years, many educators seek to improve the effectiveness of their instruction by providing innovative web-based course material to their students. Lots of web-based education contents are developed especially. They help to teach and train students. They expand widely due to repetition learning any time, any where. In this paper we implemented usage of C functions, quizes for checking comprehension of statements in C programming lecture and developed scenario helping concepts, algorithm comprehension. We made them web-based visual representation. They were implemented as FLASH animations or Java applets. They were well received by students.

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