Item Analysis of the 'Basic course of Information Technology' - Vocational Education Section in the College Scholastic Ability Test-

'정보 기술 기초' 교과의 문항 분석 - 대학수학능력시험 직업탐구영역을 중심으로-

  • 김종혜 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김지현 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김용 (한국교육학술정보원) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2007.05.13
  • Accepted : 2007.06.10
  • Published : 2007.07.31

Abstract

The purpose of this study is to provide analysis resources to develop high standard questions by analyzing item characteristics and item usability of 'Basic course of Information Technology' in the College Scholastic Ability Test, For the qualitative research, this paper analyzed content validity. For the quantitative research, this paper analyzed item difficulty, item discrimination, item reliability, and distracters. As a result of analyzing tests in 2005 and 2006, questions were equally extracted from educational contents. However, the standard of questions were in need of revision. The development of high quality contents in Vocational Education Section was needed in order to meet to the College Scholastic Ability Test standards. Therefore, it is required to develop various difficulties and acceptable distinguishable questions.

본 연구는 대학수학능력시험 직업탐구영역의 "정보기술기초" 교과의 문항 특성 및 문항 양호도 분석을 통해 양질의 문항을 개발하기 위한 분석 자료로 제시하고자 한다. 질적 연구로 내용 타당도 분석을 하였고, 양적 연구로 문항의 난이도, 변별력, 신뢰도 및 오답지 분석을 하였다. 2005년, 2006년 "정보기술기초" 교과 문항 분석결과, 교과 내용이 골고루 출제되었으나 행동영역에 대한 기준이 제고될 필요가 있었다. 또한 "정보기술기초" 교과 문항이 대학수학능력시험에 적합하도록 양질의 문항 개발이 필요하였다. 그러기 위해서는 적절한 난이도와 변별력 있는 문항 개발에 대한 연구가 필요함을 알 수 있다.

Keywords