A Study of Strategic Approach for Course and Program Outcomes Assessment

교과목 및 프로그램 학습성과 평가의 전략적 접근

  • Kim, Cheong-Sig (The center for innovation engineering education, Mokpo University)
  • 김정식 (목포대학교 공과대학 공학교육혁신센터)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest directions to improve engineering education and the assessment system of our country. For this object, the present situation of engineering education and assessment system in Korea have been reviewed and next, for those of study, the research papers and publications about the environment of college education are analyzed. Finally, an improved assessment system is suggested. It has already passed out for 6 years since execute the accreditation for engineering education in our country now, but essential point for step in accreditation for engineering education is how the evaluator can make the outcomes of studying. This is not a new terminology that is deformed according to special quality of college of engineering which prefer out-come based of study than process based of study to mean accomplishment in engineering education. The evaluation that estimate program is a skill, but an assessment method is not the meaning of individual student accomplishment also, it is the measure of validity estimation that should be estimate ability of students who complete program by proper authority. However, a new evaluation strategy that assess student outcome by person who consider the objectivity and validity, reliability should be develop for decision making of ABEEK. It is an original, private discussion for assessment strategy about the method for student learning outcomes assessment.

이 연구의 목적은 인증평가 시스템과 공학교육의 개선을 위한 방안을 제시하는 연구이다. 이 목적을 위하여 공학교육의 현 상황을 돌아보고, 대학 현장의 교육환경과 출판물, 연구 논문 등을 분석하였다. 결과적으로 우리나라의 공학교육 평가 시스템에서 개선점을 제안하는 것이다. 우리나라에서 공학교육인증이 시행된 지 벌써 5년이 지났다. 공학교육인증에 있어서 중요한 요소는 학습성과의 평가이다. 학습성과는 프로그램 학습성과 속에 교과목의 학습성과를 평가하는 것이 필요하다. 프로그램의 질은 학생들이 그 프로그램을 이수하고 나서 어떤 능력이 생겼는가를 판단하는 측정이기 때문이다. 따라서 프로그램의 학습성과를 평가하기 위해서는 그 프로그램을 구성하고 있는 교과목의 학습성과를 평가할 수 있어야 한다. 이것은 과정중심의 교과과정 평가이기 보다는 결과중심의 교과과정을 중시하는 공학교육의 특수한 성격에 따라 생긴 용어이다. 프로그램의 평가는 개인별 학생의 평가는 아니지만 프로그램을 구성하는 학생의 능력을 평가하는 것이 타당한 평가가 된다. 이러한 평가 전략은 교육평가의 타당도, 신뢰도, 객관도를 적절히 갖춘 평가도구를 선택하는 새로운 평가 접근법이다.

Keywords

References

  1. 곽병선(1988). 교육과정. 배영사
  2. 김 종서 외 (1989) .교육과정과 교육평가. 교육과학사
  3. 성태제(2001). 현대교육평가 .학지사
  4. 황정규(1998). 학교학습과 교육평가. 교육과학사
  5. Abi, Aghayere.(2004). Use of Ongoing Assessment of Intended Learning Outcomes to Evaluate Effectiveness of Online and On campus Delivery of a Structural Analysis Course. ASEE Annual Conference, Salt Lake City: Teaching and Learning (JoSoTL), Vol 3, Number 2
  6. ASEE(2005). Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. American Society for Engineering Education, Session 3649
  7. Morgan, J. N. & Tallman, G. D.(2002). Development, Implementation, and assessment of Course Learning Outcomes: Working Paper Series, College of Business Administration, Northern Arizona University. Flagstaff, AZ
  8. Norris, J. M.(2002). Progress in Assessing and Improving Student Learning Outcomes in Academic, Washington DC: American Council on Education & National Council on Measurement in Education
  9. Rogers, G. M.(2003). Introduction to Assessment Methods. TIE workshop
  10. Rogers, G. M.(2003). V.p. of Institutional Research, Planning and Assessment. Rose-Hulrnan Univ. Nov.18-19
  11. Sekhar, C. R. et al.(2005). Academic Quality Management Based Assessment, Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. American Society for Engineering Education, Session 3548
  12. http://swe.spsu.edu/ABET/FCAR_reports/Fall%202005/hPournaghshband/FCAR2313.doc
  13. httpv/swe.spsu.edu/ABET/ Assessments/ original_docs/May20_MappingOfAssignmentMethodsToProgramOutcomes.doc
  14. http://swe.spsu.edu/ABET / Assessments/original_docs/May20_MappingOfAssignmentMethodsT oCurriculumObjectives1-4.doc