DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Intelligent u-Learning System using Cyber Tutor

가상 교수자를 이용한 지능형 u-러닝 시스템의 개발

  • 김용범 (충남 금산여자고등학교) ;
  • 정복문 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

A arrival of u-teaming paradigm requires many u-teaming system and model that is varied and support to distance education, Accordingly, the distance education system in u-learning environment has attracted a fair amount of critical attention. However there remain many questions, as yet unresolved, such as it is difficult to maintain interaction between tutor and learner, the construction of system is a great expense to them, a tutor, who manages the system, lacks technologic background, in most current distance education system. To solve these problem, some preliminary observations have to be made first: to keep teaming process in situation that it is unconnected with tutor, to construct the system economically, and to make to be easy-to-use. Therefore, in this paper, we develop the 'Intelligent U-Learning System using Cyber Tutor', which includes the conception of u-learning such as mobility, immanency, supports to keep learning without real tutor by cyber tutor, and removes technological and economical costs, verify the validity.

u-러닝(u-learning) 체제의 도입은, 원격교육을 지원하는 다양한 형태의 u-러닝 시스템 및 모형을 요구하며, 이에 따라 네트워크를 이용한 u-러닝 환경의 원격교육시스템에 대한 연구가 지속적으로 진행되어왔다. 하지만, 현재 운영되고 있는 대부분의 원격교육시스템은 교수자와 학습자간의 지속적인 쌍방향 상호작용 유지의 어려움, 시스템 구축을 위한 경제적 부담, 시스템 운영에 투입되는 교수자의 기술적 소양 부족 등 여러 문제점을 안고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는, 교사의 접속 여부와 무관한 지속적인 학습 활동의 유지, 시스템 구축의 경제성 및 사용상의 편리성에 대한 고려가 선행되어야 한다. 이에 본 연구에서는, 이동성과 내재성 등의 u-러닝 개념을 포함하고, 가상 교수자(cyber tutor)의 결합에 의해 실제 교수자의 접속 상태와는 독립적으로 지속적인 교수-학습 과정을 지원하며, 사용자의 기술적, 경제적 부담의 제거가 가능한 지능형 u-러닝시스템을 개발하고, 그 적용 가능성을 검증하였다.

Keywords

References

  1. 고일석. '인트라넷을 활용한 멀티미디어 학내망 구축 솔류션의 개발' 한국시뮬레이션학회 논문지 제9권 제4호, pp.59-66, 2000
  2. 김선희, 이종희 '중학생의 수학적 언어 수준' 수학교육학연구, 제 13권 2호, pp.l23-141, 2003
  3. 김용범, 오필우, 김영식 '교수내용지식을 위한 하이브리드 지식 표현 기법' 인지과학 16(4), pp.369-386, 2005
  4. 김용범, 김영식 '지능형 교육 시스템을 위한 적응적 지식베이스 객 체 모형 개발' 한국정보처리학회 논문지 13-B(4), pp.421-428, 2006 https://doi.org/10.3745/KIPSTB.2006.13B.4.421
  5. 남상조. '인터넷 원격교육에서 학습자 관점의 문제점에 관한 연구' 한국콘텐츠학회논문지 제6권 제3호, pp.102-107, 2006
  6. 두민영, 김영수. '웹 기반 학습에서 수업에 대한 관련성 향상 메시지가 학습자의 중도 탈락 및 학업 성취도에 마치는 영향' 교육정보방송연구 6(2), 2000
  7. 박한식, 이강섭역. 수리통계학, 교육연구사, pp.90-95, 1984
  8. 송재신 외. 용어로 이해하는 교육정보화. 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2005-25, 2005
  9. 이정모 연결주의: 이론적 특성과 문제점. 서울: 성원사, p.117, 1996
  10. 한국교육학술정보원' 미래교육을 위한 u-러닝 교수 학습 모텔 개발. 연구보고 KR 2005-12, 2005
  11. 한국교육학술정보원' 차세대 e-러닝 학습 모델 및 개발방법론 연구. 연구보고 KR 2005-34, 2005
  12. 한정선, 오정숙 (2003). '가상 현실 학습 환경에서 지능형 학습 체제 구축에 대한 이론적 고찰' 교육과학연구, 34(1), pp.95-123, 2003
  13. Anderson, J. R., and Reiser, B.(l985). 'The LISP tutor'. Byte, 10, pp.159-175, 1985
  14. Chan T. W., and Baskin A. B., 'Learning Companion Systems', Intelligent Tutoring Systems: At the Crossroads of Artificial Intelligence and Education, Ablex Prublishing Corporation, New Jersey, 1990
  15. Chia, H. W., C. Tan. 'Association based evolution of comprehensive neural logic networks', GECCO 2004, pp.26-30, 2004
  16. Chow, D.Y., Chan,T.W., and Lin, C.W 'Redefining the Learning Companion: The Past, Present, and Future of Educational Agents', Computers & Education 40(3), pp.255-269, 2003 https://doi.org/10.1016/S0360-1315(02)00130-6
  17. Flanders, N. A.. Analyzing teacher behavior. Reading, MA:Ason-wesley, 1970
  18. Gable, A., and Page, C. V. 'The use of artificial intelligence techniques in computer-assisted instruction: An overview'. International Journal of Man-Machine Studies, 12, pp.259-282, 1980 https://doi.org/10.1016/S0020-7373(80)80028-9
  19. Jorge Adolfo Ramirez Uresti, and Benedict de Boulay. 'Expertise, Motivation and Teaching in Learning Companion Systems'. International Journal of Artificial Intelligence in Education Vol.14. pp.193-21, 2004
  20. Keller, M. J.. Motivation by Design. Unpublished Workbook. Tallahassee FL. Florida State University, 1989
  21. McKeachie, W. Teaching tips: strategies, research, and theory for college and university teachers. Boston, MA: Houghton Mifflin Company, 1999
  22. Ogata, H., and Yano, Y.. How Ubiquitous Computing can Support Language Learning, Proc. of KEST (Knowledge Economy and Development of Science and Technology) pp1-6, 2003
  23. Rafael A. Faraco, Mata C. Rosatelli, Fernando A. O. Gauthier. 'Adaptivity in a Learning Companion System', Forth IEEE International Conference on advanced Learning Technologies (ICALT'04) pp.151-155, 2004 https://doi.org/10.1109/ICALT.2004.1357393
  24. Tennyson, R. D., and Christensen, D. L 'Educational research and theory perspectives on intelligent computer-assisted instruction'. In 11th Annual Proceeding of Selected Research Paper Presentations at the 1989 Annual Convention of the AECT. pp.615-628, 1989
  25. Vicki Jones & Jnu H. J. Ubiquitous learning environment; An adaptive teaching system using ubiquitous technology, 2004
  26. Vygotsky, L. S .. Thought & language, Cambridge, M.I.T. Press, 1962
  27. Wenger, E.. Artificial intelligence and tutoring systems: Computational approaches to the communication of knowledge. Los Altos, CA: Morgan Kaufmann Pub., 1987