Effects of Parent-Adolescent Communication, Adolescent's Self-Esteem and Strategies in Peer Conflict Situations on Satisfaction with Peer Relationships among Korean Adolescents

청소년이 지각한 부모-자녀간 의사소통과 자아존중감, 친구간 갈등해결전략이 교우만족도에 미치는 영향

  • Choi, Yu-Jin (Dept. of Child & Family Studies, College of Human Ecology, Kyung Hee Univ.) ;
  • Yoo, Gye-Sook (Dept. of Child & Family Studies, College of Human Ecology, Kyung Hee Univ.)
  • 최유진 (경희대학교 생활과학대학 아동가족) ;
  • 유계숙 (경희대학교 생활과학대학 아동가족)
  • Published : 2007.06.29

Abstract

This study investigates the effects of parent-adolescent communication, adolescent self-esteem, and strategies in peer conflict situations on the satisfaction of adolescents with their peer relationships. The subjects included students attending a girls' and a boys' middle school in Gongju City. Random sampling was used to pick a class from each of the three grades in the schools. 233 students, who's both parents were living, were used in the final analysis in an effort to examine the impacts of student communication with parents on student satisfaction with their friends. The findings were as follows: the subjects most often used the yielding type of conflict-resolving strategy, followed by the cooperating, compromising, dominating, and avoiding strategy-type. The girls showed a higher level of parent-child communication than the boys. Girls had high self-esteem and mostly adopted the cooperating type of conflict-resolving strategies, followed by the yielding, compromising, dominating and avoiding strategy-type. The boys mostly employed the yielding strategy type followed by the cooperating, compromising, dominating, and avoiding strategy-types. The results indicate that the satisfaction level with friends was high among those who used the avoiding strategy-type less and yielding strategy-type more. Girls were found to have high self-esteem and engaged in communication with their parents. The compromising, cooperating, and dominating types of conflict-resolving strategies did not exercise significant influences on their satisfaction with friends.

Keywords

References

  1. 국길숙(2003). 청소년이 지각한 부모자녀간 의사소통과 청소년의 자아존중간파의 관계. 가톨릭 대학원 석사학위논문
  2. 김여가(1996). 부모의 언어통제유형과 아동의 공격성 및 자아 존중감과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  3. 김송이(2001). 또래 지위와 친구관계에 따른 아동의 또래갈등 분석. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김재현(2000). 고등학생이 지각한 부모양육태도와 자기존중감 및 의사소통과의 관계. 조선대학교 석사학위논문
  5. 김지현(2002). 부모와의 애착안정성 및 청소년의 공감능력과 친구간 갈등해결전략과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  6. 민하영(1992). 청소년 비행 정도와 부모-자녀간 의사소통, 가족의 응집 및 적응과의 관계. 아동학회지,13(1),112-124
  7. 박시현(2003). 자녀가 지각한 부모-자녀 의사소통 방식 및 가족 체계 유형과 자녀의 자아존중감과의 관계연구. 연세 대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 박의숙(2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 의사소통 유형과 또래관계 질과의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사 학위논문
  9. 배선영.이은해(2001). 아동의 친구관계 질과 갈등해결 전략과의 관계. 생활과학논집,15,80-88
  10. 백윤미.유미숙(2006). 부모-자녀 촉진적 의사소통이 청소년의 또래 갈동해결전략에 미치는 영향. 놀이치료연구, 9(3),85-98
  11. 신효식.김근화(2004). 중학생의 부모-자녀간 의사소통과 자아 존중감. 한국가정과학회지,7(2),47-58
  12. 연문희(1983) 청소년 이해와 지도. 창학사
  13. 이선영(2001). 아동 및 청소년의 친구관계 발달과 학교적응. 대구 카톨릭대학교 대학원 박사학위논문
  14. 이은해.고윤주(1999). 학령기. 아동을 위한 친구관계의 질 척도 개발에 관한 연구. 아동학회지,20(2),225-241
  15. 이은해.고윤주(2000) 대학생의 친구관계에서 친구의 지원과 갈등 해결 방식이 친구에 대한 긍정적, 부정적 감정에 미치는 영향. 교육학 연구,38(2),149-167
  16. 이은해.고윤주.오원정(1999). 대학생의 친구에 대한 만족감 과 친구의 기능 및 친구관계망의 구조적 변인간의 관계. 교육학 연구,37(3),201-220
  17. 이은해.고윤주.오원정(2000). 청소년기 친구에 대한 만족감과 친구의 지원 및 갈등해결. 한국심리학회지: 발달,13(3),105-121
  18. 이은해.고윤주.오원정(2001).'친구에 대한 만족감을 예언하는 친구의 지원,갈등 해결 방식 및 친구 관계망간의 구조모텔: 청년 초기,중기, 후기 비교' 한국심리학회지: 발달,14(3),25-42
  19. 이혜강(2003). 자녀가 지각한 부모의 역기능적 의사소통유형에 따른 대인관계 성향 및 학교 적응의 관계. 대전대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 이혜숙(1998) 자녀가 지각한 부모의 의사소통 유형과 자아 존중감과의 관계 연구: 고등학생을 중심으로. 동국대학교 석사학위논문
  21. 이희영.천태복(2005). 학년 및 성별과 부모의 양육행동에 따른 청소년의 또래 갈등해결전략. 수산해양교육연구,17(2),228-239
  22. 정선영(2001). 부모의 양육행동과 친구간 갈동해결전략. 연세 대학교 대학원 석사학위논문
  23. 정미현(2002). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 친구간 갈등해결전략과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사 학위논문
  24. 최창욱.김진호(2004).청소년의 갈등해결유형 결정요인에 관한 연구.한국청소년연구,15(2),509-539
  25. 한제인(1994).아동의 사회측정 지위에 따른 갈등해결전략 사용에 따른 연구.숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  26. Bandura,A (1977).Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change.Psychological Review,84,184-211
  27. Barnes,H L.& Olson,D.H(1985).Parent-adolescent commmication and circumplex rrodel,Child Development,56,436-447
  28. Berndt,T.J.& Keefe,K A(1995).Friend's influence on adolescents: adjustment to school.child Development,66(5),1312-1329 https://doi.org/10.2307/1131649
  29. Bienvenu,M I.& Mclain,5.(1970).Parent-adolescent communication and self-esteem' Journal of Home Economics,62(5),344-345
  30. Chung T.& Asher,S.R (1996).Children's goals and strategies in peer conflict situation.Merrill-Palmer Quarterly,42,125-147
  31. Collins,W.A & Laursen,B.(1994).Interpersonal conflict during adolescence.Psychological Bulletin,115,197-209 https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.2.197
  32. Coopersmith,S.(1967).The antecedents of self-esteem.San Francisco.W.H.Freeman
  33. Felson,R B.& Zielinski,M A (1989).Children's self-esteem and parental support.Journal of Marriage and the family,51,727-735 https://doi.org/10.2307/352171
  34. Fonzi,A,Schneider,B.H,Tani,F.,& Tomada,G.,(1997).Predicting children's friendship status from their dynamic interaction in structured situation of potential conflict.Child Development,68(3),496-506 https://doi.org/10.2307/1131674
  35. Furman,W.& Buhrmester.0.(1985).Children's perception of the personal relationships in their social networks.Developmental Psychology,21(6),1016-1024 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.6.1016
  36. Hammock,G.s.,Richardson D.R,Pilkington,C J.,& Utley,M(1990).Measurement of conflict in social relationship.Journal of Personality and Individual Differences,6,577-583
  37. Jorgenson,D.E.(1985).Transmitting methods of conflict resolution from parents to children: A replication and comparison of blacks and whites,males and females.Soc.Behav.Person.13,109-117 https://doi.org/10.2224/sbp.1985.13.2.109
  38. Laursen,B.and Collins,W.A (1994).Interpersonal conflict during adolescence.Psychol.Bull.115,197-209 https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.2.197
  39. Lindeman,M.,Harakka,1.,Keltikangas-jarvinen,L.,.(1997).Ageand Gender Differences in Adolescents' Reactions to Situations: Aggression,Prosociality,and Withdrawal.Journal of youth and Adolescence,26(3),339-351 https://doi.org/10.1007/s10964-005-0006-2
  40. Marla Reese-Weber.(2000).Middle and late Adolescents' Conflict Resolution Skills with Sibling: Associations with Interparental and Parent-Adolescent Conflict Resolution.Journal of youth and Adolescence,29(6),697-711 https://doi.org/10.1023/A:1026408023351
  41. Rahim,M A(1983).A treasure of styles of handling interpersonal conflict.Academy of Management Journal,26,368-376 https://doi.org/10.2307/255985
  42. Reese-Weber,M,& Bartle-Haring,S.(1998).Conflict resolution styles in family subsystem and adolescent romantic relationship.Journal of Youth and Adolescence,27,735-752 https://doi.org/10.1023/A:1022861832406
  43. Rose,A J.& Asher,S.R.(1999).Children's goals and strategies in response to conflict with in a friendship.Developmental Psychology,35,69-79 https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.1.69
  44. Rubenstein,J.L.& Feldman,S.S.(1993).Conflict-resolution behavior in adolescent boys: Antecedents and adaptional correlates.Journal of Research on Adolescence,3,41-66 https://doi.org/10.1207/s15327795jra0301_3
  45. Selman,RL.,Schultz,L. N.,Nakkula,M,Baee,D.,Watts,C. & Richmond,J.,Friendship and fighting. Development and Psychopathology,4,529-558
  46. Susan M M,Ann C. C. (2003). Conflict Resolution: Links With Adolescents' Family Relationships and Individual Well-Being. Journal of family issues,24(6),715-736 https://doi.org/10.1177/0192513X03251181