DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Curricular Model Development for Information User Instruction in Korean Library and Information Science Education

한국문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구

  • 김태경 (한국도서관협회 국제팀)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Recently, countries have recognized the significant to instruct the information literacy to library users so that they can positively and actively use the information. However, among the courses of library and information science in the colleges of South Korea which educate the potential librarians, few courses have the objectives to make the students obtain the abilities to teach the information literacy in the future. Since this lack of appropriate educations is reflected on the fields of library, the librarians have many difficulties in preparing for and performing user instructions. As an alternative solution for this problem, this study suggests opening a course, information user instructions, in the curriculum of library and information science of the colleges in South Korea and concretely demonstrated the curricular model. Also the course syllabus displays when this course would open.

최근 도서관 이용자들을 위한 정보활용교육에 대해 깊은 관심을 보이고 있는 것이 국내외의 현실이다. 그러나 도서관에서 근무할 사서를 길러내는 우리나라의 문헌정보학 교육과정을 살펴보면 정보활용교육을 할 수 있는 역량을 키우도록 개설된 교과는 많지 않다. 이 상황은 실제 사서들로 하여금 도서관 현장에서 정보활용교육 준비에 어려움, 교육에의 부담감, 타 업무와의 조율 등의 문제를 야기 시켜 왔다. 이 연구는 이러한 문제를 해결하기 위하여 국내 문헌정보학 학부과정에 "정보이용자교육론"을 독립된 교과목으로 개설할 것을 제안하며, 실제적으로 본보기로 삼을 수 있도록 교과과정 모형을 개발하고 이것을 실제 적용할 경우 수업에서 사용할 수 있도록 교수요목의 예를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강숙희. 2000. 정보기술의 발전과 대학도서관의 대응. '한국도서관, 정보학회지', 31(4): 65-90
  2. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교연구. '한국문헌정보학회지', 6(1): 297- 320
  3. 김순희. 2006. 디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심정보문해 능력 분석에 관한 연구. '정보관리학회지', 23(1): 1-39
  4. 남태우, 정재영. 2003. 정보이용교육 활성화 전략: 주제별 운영 대학도서관을 중심으로. '제10회 한국정보관리학회 학술대회 논문집', 45-52
  5. 노영희. 2005. 문헌정보학 교과과정의 발전현황에 대한 비교, 분석 연구. '한국도서관 ,정보학회지', 36(1): 479-503
  6. 노옥순. 1986. 정보서어비스의 새로운 추세와 적용문제에 관한 고찰. '도서관학', 19: 73-94
  7. 박남진. 2005. '정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구: 정규과목으로서의 정보활용교육 수강생을 중심으로'. 박사학위논문, 경기대학교 대학원, 문헌정보학과
  8. 박명규. 2004. '학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형'. 박사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과
  9. 신선옥. 1996. '대학도서관 이용을 위한 서지교육에 관한 연구'. 석사학위논문, 전주대학교 대학원, 문헌정보학과
  10. 오의경. 2006. '대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석'. 박사학위논문, 상명대학교 대학원, 문헌정보학과
  11. 이창수, 김신영. 2003. '정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. '한국정보관리학회지', 20(1): 231-250
  12. 이현실. 2004. 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육항목개발 연구. '한국문헌정보학회지', 38(1): 303- 322
  13. 정춘화. 1995. 미국과 한국의 참고봉사 교육의 비교분석. '도서관학논집', 23: 253-284
  14. 최성은. 2005. 'e-learning 대학도서관 이용자교육 프로그램의 설계기준에 관한 연구'. 석사학위논문, 숙명여자대학교 원격대학원 원격교육공학전공
  15. 최은주. 1988. 미국대학도서관에서의 서지교육의 동향에 관한 고찰. '경기대학교 논문집', 23: 63-88
  16. 한국대학교육협의회. 1990. '1990년도 도서관(문헌정보)학과 평가종합보고서'. 서울: 대학교육협의회
  17. ACRL. May 24, 2006. What is the Association of College & Research Libraries? [cited 2006 .6. 22.].
  18. ACRL Education Committee. May 2006. Library Instruction Courses Offered by Accredited Master's Programs in Library and Information Studies. [cited 2006. 6. 27.].
  19. ACRL Instruction Section Proficiencies for Instruction Librarians Task Force. 2006. Proficiencies for instruction librarians and coordinators(Draft). [cited 2006. 4. 8.]
  20. American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy. 1989. Final Report. Chicago: American Library Association
  21. Baker, B., Mary M. Huston, and Maureen Pastine. 1991. 'Making connections: teaching information retrieval.'Library Trends, 39(3): 210-222
  22. Bopp, Richard E. and Linda C. Smith. 2001. Reference and information services: an introduction. Englewood, Colo.: Libraries Unlimited
  23. Botts, Carroll and Mark Emmons. 2004. 'Developing teaching competencies for instructors in the academic library: a case study.'Public Services Quarterly, 1(3): 65-82 https://doi.org/10.1300/J295v01n03_07
  24. Byron, Suzanne. 1995. 'Preparing to teach in cyberspace: user education in real and virtual libraries.'Reference Librarian, 51/52: 241-247
  25. Dyer, Esther. 1978. 'Formal library science courses on library instruction.'Journal of Education for Librarianship, 18(4): 359-361 https://doi.org/10.2307/40322570
  26. Galloway, S. 1976. 'Nobody is teaching the teachers.'Booklegger, 3(13): 29-31
  27. Griffiths, Jose-Marie and Donald W. King. 1986. New directions in library and information science education. Westport, Conn.: Greenwood Press, Inc
  28. Hogan, Sharon A. 1980. 'Traingin and education of library instruction librarians.'Library Trends, 29(1): 105-126
  29. Kilcullen, Maureen. 1998. 'Teaching librarians to teach: recommendations on what we need to know.'Reference Services Review, 26(2): 7-18 https://doi.org/10.1108/00907329810307623
  30. Meulemans, Yvonne Nalani and Jennifer Brown. 2001. 'Educating instruction librarians: a model for library and information science education.'Research Strategies, 18(4): 253- 264 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(03)00002-8
  31. Larson, Mary Ellen and Meltzer, Ellen. 1987. 'Education for bibliographic instruction.'Journal of Education for Library and Information Science, 28(1): 9-16 https://doi.org/10.2307/40323631
  32. Pastine, Maureen and Karen Seibert. 1980. 'Update on the status of bibliographic instruction in library school programs.'Journal of Education for Library and Information Science, 21(Fall, 1980): 169-171
  33. Peacock, Judith. 2001. 'Teaching skills for teaching librarians: postcards from the edge of the educational paradigm.'Australian Academic and Resear ch Libraries, 32(1): 26-42 https://doi.org/10.1080/00048623.2001.10755141
  34. Posner, George J. and Alan N. Rudnitsky. 2006. Course Design; A Guide to Curriculum Development for Teacher. 7thed. New York: Longman Inc
  35. Powell, Ronald and Shila D. Creth. 1986. 'Knowledge bases and library education.'College and Research Libraries, 47(1): 16-27 https://doi.org/10.5860/crl_47_01_16
  36. Shonrock, Dianan and Craig Mulder. 1993. 'Instruction librarians: acquiring the proficiencies critical to their work.'College and Research Libraries, 52 (March/1993): 137-149
  37. Smith, Barbara J. 1982. 'Background characteristics and education needs of a group of instruction librarians in Pennsylvania.'College and Research Libraries, 43(May/1982): 199-207 https://doi.org/10.5860/crl_43_03_199
  38. Westbrook, L. 1999. 'Passing the halfway mark: LIS curricula incorporating user education courses.'Journal of Education for Library and Information Science, 40(2): 92-98 https://doi.org/10.2307/40324119
  39. Willson, Lizabeth A. 1987. 'Education for bibliographic instruction: combinig practice and theory.'Journal of Education for Library and Information Science, 28(1): 17-25 https://doi.org/10.2307/40323632
  40. Wittkopf, Babara. 1990. 'Proficiencies for BI librarians:; who defines them?' Research Strategies 8(2): 102-103
  41. Zurowski, Paul G. 1974. The Information service environment relationships and priorities. Washington, D.C.: National Commission on Libraries and Information Science

Cited by

  1. A Study on Developing the Curriculum for Introduction to Library and Information Science Courses vol.47, pp.1, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.1.287
  2. A Study on the Development& Application of Project-Based Learning Program for Promoting the Pre-Education Librarians' Self-Efficacy in Education Services vol.44, pp.2, 2010, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.221
  3. A Comparative Study on Curriculum Contents and Teaching Methods Based on the Syllabi of Library and Information Science in Korea and Foreign Universities vol.47, pp.2, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.223