A Case Study of the Rock-fall Signal Lamp System for Preventing the Damage at the Cut-Slopes

사면붕괴 피해 예방을 위한 낙석신호등 설치 사례 연구

  • Kim, Seung-Hyun (Geotechnical Engineering Research Dept, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Koo, Ho-Bon (Geotechnical Engineering Research Dept, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Rhee, Jong-Hyun (Geotechnical Engineering Research Dept, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Baek, Yong (Geotechnical Engineering Research Dept, Korea Institute of Construction and Technology)
  • 김승현 (한국건설기술연구원 국토지반연구부) ;
  • 구호본 (한국건설기술연구원 국토지반연구부) ;
  • 이종현 (한국건설기술연구원 국토지반연구부) ;
  • 백용 (한국건설기술연구원 국토지반연구부)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

The failure of the road cut-slope due to heavy rains brings about lots of injuries and damage on national properties. KICT has developed CSMS system by means of prevention to manage the dangerous cut slopes. In spite of the continuous management the frequency of cut-slopes failure is increasing the past due to changes of earth-environment. KICT has installed the "Real-Time Monitoring System" on dangerous slopes. The operation of Real-Time Monitoring System is used as a positive system to reduce injuries and damages. However, Although the slope manager is aware of the signs collapsed in advance, it has temporal and spatial limits until the slope manager performs the works which are preventing the accidents. When real time monitoring system finds out an indication of slope collapse, the Rock-fall Signal Lamp System makes road-users indicated the risk of cut slopes. It is a kind of prevention system that it will minimize the damages of the properties as suspension of traffic automatically or passively.

집중강우에 의해 주로 발생되는 절토사면 붕괴는 인적, 물적 피해를 초래한다. 한국건설기술연구원은 예방 수단으로서 위험사면을 집중관리하고 있다. 지속적인 사면관리에도 불구하고 지구환경의 변화로 절토사면의 붕괴발생 빈도는 점차적으로 증가하고 있다. 이에 대책공법 적용이 어려운 절토사면에 대하여 상시계측시스템을 설치하고 있다. 상시계측시스템의 운용은 대인 대물 피해에 대한 조치로서 활용될 수 있으나, 강우시 절토사면의 붕괴 징후를 인지하더라도 관리자가 현장관리 작업을 수행함에 있어서 시공간적 제약으로 인한 한계가 있다. 낙석신호등은 상시계측시스템을 통하여 사면 위험 징후가 발견될 시, 도로이용자에게 낙석발생에 대한 위험을 주지시키고, 붕괴시 도로관리자의 현장 도착 전까지 자동적으로 또는 수동적으로 도로를 차단시킴으로서 사면붕괴에 의한 피해를 예방하는 관리시스템의 일종이다.

Keywords

References

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