아르마니의 남성복 디자인 특성에 관한 연구 -2002S/S-2008S/S을 중심으로-

A Study on the Design Characteristics of Armani Men's Cloth - With a Focus on the 2002 S/S-2008 S/S Collections -

  • Kong, Mi-Ran (Dept. of Clothing & Textile, Kunsan University)
  • 투고 : 2007.06.18
  • 발행 : 2007.12.31

초록

Giorgio Armani has made a huge success with his own persistent unique fashion styles for the last 30 years. But he too went through a transitional period during which he was criticized for lacking the so-called Armani design. Overcoming the confusion, however, he succeeded in recreating his styles of elegant image and fascinating people with his practical and yet sophisticated modern classical styles that he pioneered. The design characteristics of his men's clothing are as follows; functional and comfortable slim silhouettes that bring life to the curves of the human body, grey-based mixed colors in a natural atmosphere, natural materials such as wool, silk, and cashmere that are light and soft and have great drape properties with femininity, solid patterns with stripes, checks, and geometrical figures added, and the elegance expressed in moderate decorations such as a handkerchief and scarf. Armani men's clothing has enjoyed ongoing popularity and success across the world because it transcends time and allows men to maintain their class not being bound by the formality. It's also important to notice that Armani takes into account the perspectives of both men who wear his clothes and women who look at the men in his clothes.

키워드

참고문헌

  1. 경향신문 (1994. 1. 26) p.11
  2. 공미란 (2006) 조르지오 아르마니의 디자인특성에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 8(1), 7-16
  3. 김의경 (2005) 20세기 이탈리아 패션디자인 연구. 국민대학교 대학 원 박사학위논문
  4. 매일경제 (1998. 3. 11) 2면 1852자
  5. 박미령 (1997) 한국패션산업에서의 남성복. 경북실업전문대학, p.207
  6. 이탈리아 섬유산업 (1997) 97섬유패션연감. 한국섬유신문사, p.1941
  7. 전수경 (2001) 조르지오 아르마니 패션에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 정유경전혜정 (2006) 20세기 프랑스패션과 이탈리아 패션의 비교 연 구. 복식, 56(9), 112-126
  9. 정은정 (2003) 현대 남성복디자인 변화에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문
  10. 조미애 (2002) '이것이 명품이다'. 시지락, 서울, p. 30
  11. 채선미 (2000) 1990년대 이탈리아 남성복디자인 연구. 경북대학교 박 사학위 논문
  12. 채선미 (2004) 베르사체 남성복에 나타난 문양 연구. 대한가정학회지, 42(10), 173-188
  13. 최경원 (2006) Great Designer 10. 길벗, 서울
  14. 박문성 (2001) '패션디자이너의 세계'. CNC MEDIA, 서울, pp.141-179
  15. 파이낸셜뉴스 (2003. 11. 27) 01면 959자
  16. 패션비즈 (1995) 조르지오 아르마니 호황세. 1월호, p.334
  17. 한국섬유산업연합회 (2006) '섬유패션산업 구조혁신 전략'. pp.660- 661
  18. Gap Collection S/S, F/W. 2002-2008S/S
  19. Gap Press S/S, F/W. 2002-2008S/S
  20. Uomo Collelezioni S/S, F/W. 2002-2008S/S
  21. Flugel. J.C. (1971) The Psychology of Clothes. New York : International Univ., Press Inc., pp.103-121
  22. www.samsungdesign.net
  23. report.campus.daum.net
  24. blog.naver.com
  25. news.kbs.co.kr
  26. blog.naver.com. 파워우먼과 명품브랜드