Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 21 Issue 2 Serial No. 30
- /
- Pages.331-345
- /
- 2007
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
Analysis of Middle School Students' Retention Types about Results of Evaluation in School Mathematics
중학생들의 수학과 평가 결과의 파지 유형 분석
- Kim, Min-Ju (Graduate School of Education, Sunchon National University) ;
- Kang, Yun-Soo (Department of Mathematics Education, Sunchon National University)
- Published : 2007.05.15
Abstract
This research is aimed to inquiry retention types of middle school students about results of evaluation in school mathematics, For this purpose, we selected evaluation time, problem types, evaluation score, evaluation factors as important factors which influence to students' retention types. Then we classified students' retention types about results of evaluation in school mathematics. From this results, we selected two students as participants, and collected data through depth interviews of them. In depth interviews, we focused on 'what is the core factor influenced to students' evaluation', 'how the core factors reappear in the future'. Through this process, we analyzed middle school students' retention types about results of evaluation in school mathematics.
본 연구에서는 중학생들이 수학 평가 결과를 어떻게 파지하는지를 탐구하고자 하였다. 이를 위해, 측정시기, 문항 유형, 성적, 평가요소 등을 학생들이 평가결과를 파지하는데 중요한 요인이라고 보고 이 변인들과 관련된 학생들의 평가결과 파지 유형을 분류하였다. 이를 토대로, 두 명의 연구 참여자를 선정하여 심층면담을 진행함으로써 그들의 평가에서 핵심적인 역할을 하는 요소가 무엇이며 그것이 향후에 어떤 형태로 파지되어 나타나는지를 분석함으로써 중학생들의 수학과 평가 결과의 파지 유형을 분석하였다.
Keywords