Abstract
This study was designed to provide basic visiter information for establishing effective park management strategies. A questionnaire survey was at major entry points in Hallasan National Park(Eorimok and Youngsil). 237 random samples among the visitors on the way back home from their visit were chosen to represent general visitor population. As for the results, visitors' recreational satisfaction level with the area was relatively high. The majority of the visitors were satisfied with 20 uses and management related attributes provided by Hallasan National Park system. However, considering lack of sense of hygienic sanitary facilities, consequential deterioration of natural and cultural resources, and entrance fees as well as other costs, there needs to be a managerial priority on visiter service.
본 연구는 한라산국립공원 탐방객들의 이용행태를 분석하고 국립공원 이용 및 관리 관련 속성에 대한 탐방객 태도를 파악함으로써 효율적인 공원관리방안 수립에 필요한 탐방객 관련 정보의 제공을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 응답자 직접기입 방식의 설문조사가 한라산국립공원의 주 이용거점인 어리목과 영실에서 공원탐방을 마치고 귀가하는 237명의 탐방객들을 대상으로 실시되었다. 연구결과, 응답자들의 전체적인 만족도 수준은 보통수준 이상의 대체적으로 만족하는 범위로 나타났다. 국립공원을 둘러싼 다양한 관리환경요소로부터 추출한 속성들에 대한 응답 경향은 대체로 긍정적으로 나타나 한라산국립공원의 관리에 큰 문제가 없는 것으로 해석할 수 있다. 그러나 위생시설 부족과 청결 상태, 자연자원과 문화자원의 훼손문제, 입장료 및 시설사용료 부담 등의 항목은 다른 항목에 비해 탐방객 서비스 개선 차원에서 특히 공원 관리우선순위를 두어야 할 분야로 판단된다.