A Study on Factors of Re- Visit in Bangeo Festival of Jeju region

제주방어축제의 재방문 요인 연구

  • Kim, Hee-Cheol (Department of International Trade, Cheju National University) ;
  • Kim, Min-Cheol (Department of Management Information systems, Cheju National University) ;
  • Boo, Chang-San (Department of Tourism Development, Cheju National University)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

The objective of this paper is to search the factors inducing the visitors to revisit in Bangeo Festival of Jeju region. To get this objective, this study analyzed the data with the Multinomial Logit Model applied dependent variable to intention of revisit. As a result, 'festival program' factor is the most important thing and if the factor increases by 1 unit, the probability of 'revisit' can be increased by 5.255 times than the probability of 'no revisit'. Secondly, the next significant factors are 'festival convenience' and 'festival recognition in advance'. So the providers of the festival will intend to prepare the festival focused on the important factor proposed by this results.

본 연구는 제주지역에서 활성화된 방어축제의 계속적인 재방문을 유도하기 위한 방안을 모색하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 종속변수를 재방문의도로 한 다항로짓모형(Multinomial Logit Mode)을 적용하여 분석하였다. 분석 결과, '축제 프로그램' 요인이 가장 중요하며, 이 요인이 1단위 증가하면, '재방문하겠다'는 확률이 '재방문하지 않겠다'는 확률보다 5.255배 증가함을 알 수 있었다. 다음으로 유의한 변수인 '축제장 편의성' 및 '축제사전인지' 변수에 대해서도 관심을 갖고 축제를 준비해야 할 것이다.

Keywords