Pre-service Science Teachers' Understanding of the Nature of Science

예비 과학교사의 과학의 본성에 대한 인식

  • Published : 2007.04.30

Abstract

This study is an investigation regarding the understanding of the nature of science among pre-service science teachers majoring in science education. We interviewed 22 senior students in science education who finished their internship courses. Students were interviewed individually for approximately 20 minutes each. Data from semi-structured interview were audio-recorded and transcribed for the analysis. Findings indicated that participants held more complete understanding of the nature of scientific knowledge than the nature of scientific enterprise. Their understandings of the nature of scientific method was that hypothetical-deductive method is more scientific than descriptive-narrative method and there is a single stepwise scientific method to solve problems. These results showed that they have a narrow view of the nature of science. Thus, teacher education programs need to integrate the understanding of the nature of science throughout.

이 연구에서는 교사양성 과정에 있는 예비 과학교사들의 과학의 본성에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 연구참여자는 사범대학 과학교육학부 4학년에 재학 중인 학생 중에서 선정하였으며 물리교육 전공 5명, 생물교육 전공 8명, 지구과학교육 전공 1명, 화학교육 전공 8명으로 총 22명으로 구성되었다. 인식을 조사하기 위하여 개방형의 질문지를 개발하였다. 개발된 질문지는 크게 과학 지식의 본성, 과학적 방법의 본성, 과학이 미치는 영향의 세 가지 영역으로 이루어졌다. 면담은 반구조화된 형식으로 이루어졌으며, 참여자 1인당 평균 20분 정도 소요되었고, 면담 내용은 모두 녹음한 후 분석을 위하여 전사하였다. 대부분의 예비 과학교사들은 과학 지식의 가변성 및 발달적인 속성에 대해서는 비교적 이해를 잘 하고 있었으나 과학적 진설의 존재에 대한 이중적인 생각을 가지고 있었다. 대부분의 학생들은 과학이 개인 및 사회생활에 미친 영향으로 기술의 측면을 언급하고 있으며, 과학과 기술과의 관게에 대한 제한된 인식으로 가지고 있었다. 과학적 방법에 대해서는 가설연역적 방법을 이용한 실험연구가 더 과학적이라고 생각하는 경향이 있었으며 실험의 과정에 대해 일련의 정형화된 단계가 있는 것으로 인식하고 있었다. 이로부터 볼 때 예비 과학교사들은 과학의 본성의 다양한 측면들에 대해 제대로 이해하지 못하고 있으며 매우 제한된 인식을 갖고 있다고 생각된다.

Keywords

References

  1. 강석진, 한수진, 김재현, 노태희 (2001) 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 교육대학 학생들의 견해. 한국과학교육학회지, 21 (3), 537-546
  2. 강석진, 김영희, 노태희 (2004). 과학사를 이용한 토론 수업이 학생들의 과학의 본성에 대한 이해에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 24(5), 996-1007
  3. 노태희, 김희백, 김영희, 성을선, 홍정림 (2003). 고등학교 과학 이수 과정에서 학생들의 과학 . 기술과 사 회의 관계에 대한 견해 변화 한국과학교육학회지, 23(6), 650-659
  4. 박윤배 (2000). 중등과학교사들의 과학관과 학습관. 한국과학교육학회지, 20(2), 244-249
  5. 박현주, 이금희 (2005). 과학적 소양의 관점에서 본 대학생들의 과학의 본성 에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 25(3), 390-399
  6. 소원주, 김범기, 우종옥 (1998). 과학교사들의 과학 철학적 관점이 중학생들의 과학의 본성개념에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 18(1), 109-121
  7. 양일호, 한기갑, 최현동, 오창호, 조현준 (2005). 초등 신규 교사의 과학 본성에 대한 선념. 초등과학교육, 24(4), 360-379
  8. 임청환, 김현정, 이성호 (2004). 과학의 본성에 대한 예비 교사와 현직 교사의 인식. 초등과학교육. 23(4), 297-304
  9. 장병기 (1995). 과학수업 및 과학의 본성에 대한 초 등 교사의 인식. 초등과학교육, 14(1), 1-15
  10. 조정일, 주동기 (1996) 과학교사들의 과학의 본성에 관한 관점 조사. 한국과학교육학회지, 16(2), 200-209
  11. 한지숙 (1996). 중고등학교 과학교사와 학생들의 과학의 본성에 대한 인식 조사. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. Abd-El-Khalick, F, Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E
  13. Abd-EI-Khalick, F. S., & Akerson, V. L. (2004). Learning as conceptual change: Factors mediating the development of preservice elementary teachers' views of nature of science. Science Education, 88(5), 785-810 https://doi.org/10.1002/sce.10143
  14. Abell, S., Martini, M, & George, M (2001). 'That's what scientists have to do' : Preservice elementary teachers' conceptions of the nature of science during a moon investigation. Journal of Research in Science Teaching, 23(11), 1095-1109
  15. American Association for the Advancement of Science. (1989). Project 2061: Science for all Americans, New York: Oxford University Press
  16. American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmarks for science literacy, New York: Oxford University Press
  17. Bartholomew, H., Osborne, J., & Ratcliffe, M (2004). Teaching students 'ideas-about-science': Five dimensions of effective practice. Science Education, 88(5), 655-682 https://doi.org/10.1002/sce.10136
  18. Bell, R. L., Blair, L. M, Crawford, B. A, & Lederman, N. G. (2003). Just do it? Impact of a science apprenticeship program on high school students' understanding of the nature of science and scientific inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 487-509 https://doi.org/10.1002/tea.10086
  19. Brickhouse, N. W. (1989). The teaching of the philosophy of science in secondary classrooms: Case studies of teachers' personal theories. International Journal of Science Education, 11(4), 437-449 https://doi.org/10.1080/0950069890110408
  20. Cobern, W. W., & Loving, C. C. (2002). Investigation of preservice elementary teachers' thinking about science. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1016-1031 https://doi.org/10.1002/tea.10052
  21. Collette, A. T., & Chiapetta, E. L. (1984). 'Science instruction in the middle and secondary schools,' Times Mirror/Mosby, St. Louis
  22. Driver, R, Leach, J., Millar, R, & Scott, P. (1996). Young people's images of science. Milton Keynes: Open University Preses
  23. Duschl, R. A & Wright, E. (1989). A case study of high school teachers' decision making models for planning and teaching science. Journal of Research in Science Teaching, 26(6), 467-501 https://doi.org/10.1002/tea.3660260602
  24. Evans, M. D. & Baker, D. (1977). How secondary pupils see the sciences. School Science Review, 58, 771 -774
  25. Gallagher, J. J. (1991). Prospective and practicing secondary school science teachers' knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75(1), 121-133 https://doi.org/10.1002/sce.3730750111
  26. Khishfe, R, & Abd-EI-Khalick, F. S. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry -oriented instruction on sixth grader' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 551-578 https://doi.org/10.1002/tea.10036
  27. Lederman, N. G. (1999). Teachers' understanding of the nature of science and classroom practice: Factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-929 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<916::AID-TEA2>3.0.CO;2-A
  28. Lederman, N. G., & Zeidler, D. L. (1987). Science teachers' conceptions of the nature of science: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71, 721-734 https://doi.org/10.1002/sce.3730710509
  29. Lederman, N. G., & O'malley, M (1990). Students' perceptions of tentativeness in science: Development, use, and sources of change. Science Education, 74, 225-239 https://doi.org/10.1002/sce.3730740207
  30. Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, E, Bell, R.L., & Schwartz, R (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521 https://doi.org/10.1002/tea.10034
  31. Lee, E. A. & Choi, S. H (2002). Pre-service teachers' conceptions of the nature of science. Journal of Korean Earth Science Society, 23(2), 140-146
  32. Mayer, V. J. & Kumano, Y. (2002). The philosophy of science and global science literacy. In Mayer, V. J.(Ed.), Global science literacy. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers
  33. McComas, W. F. (1996). Ten myths of science: Reexamining what we think we know about the nature of science. School Science and Mathematics, 96(1), 10-16 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1996.tb10205.x
  34. Millar, R & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. King's College, London
  35. Moss, D. M, Abrams, E. D. & Robb, F. (2001). Examining student conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, Vol. 23. 8, 771-790 https://doi.org/10.1080/09500690010016030
  36. Moss, D. M & Koehler, C. M (2004). Teaching the nature of science in preservice programs: When, where, and how? Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Vancouver, BC
  37. National Research Council. (1996). National science education standards, Washington, DC: National Academy Press
  38. Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M, & Duschl, R. (2003). What 'ideas-about- science' should be taught in school science? A delpi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692-720 https://doi.org/10.1002/tea.10105
  39. Reiff, R. (2004). The methods of science: Exchanging myth for authenticity. In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (Rev. ed). Great Britain: Kluwer Academic Publishers
  40. Rudolph, J. L. (2000). Reconsidering the 'nature of science' as a curriculum component. Journal of Curriculum Studies, 32, 403-419 https://doi.org/10.1080/002202700182628
  41. Ryder, J. & Leach, J. (1999). University science students' experiences of investigative project work and their images of science. International Journal of Science Education, 21, 945-956 https://doi.org/10.1080/095006999290246
  42. Saunders, W. L. (2001). Alternative conceptions of the nature of science responses from students, teachers and professors. Education, 107(1), 98-104
  43. Schwartz, R. S., & Lederman, N. G. (2002). 'It's the nature of the beast' : The influence of knowledge and intentions on learning and teaching nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(3), 205-2362 https://doi.org/10.1002/tea.10021
  44. Simmons, P. E., Emory, A., Carter, T, Coker, T, Finnegan, B., Crockett, C, Richardson, L., Yager, R., Craven, J., Tillotson, J., Brunkhorst, H., Twiest, M, Hossain, K, Gallagher, J., Duggan-Haas, D., Parker, J., Cajas, F., Alshannag, Q., McGlamery, S., Krockover, 1., Adams, P., Spector, B., laPorta, T, James, B., Rearden, K, & labuda, K (1999). Beginning teachers: Beliefs and classroom actions. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 930-954 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<930::AID-TEA3>3.0.CO;2-N