Analysis of the Uses of External Representations in Material Units of 7th Grade Science Textbooks Developed Under the 7th National Curriculum

제7차 중학교 1학년 과학 교과서의 물질 단원에서 외적 표상들의 활용 실태 분석

  • Published : 2007.04.30

Abstract

In this study, we analyzed the uses of external representations in material units of 7th grade science textbooks developed under the 7th National Curriculum on the basis of theories and research results on learning with multiple representations. The results revealed that the frequencies of microscopic external representations were higher than those of macroscopic and symbolic external representations. The external representations with drawing and/or writing were presented more frequently than those without drawing and/or writing. Furthermore, the external representations were rarely presented on the basis of the principles (e.g., personalization principle) and/or theories (e.g., dual coding theory, cognitive load theory, and social constructivism theory) for effective uses of the external representations in learning with multiple representations. Educational implications are discussed.

이 연구에서는 다중 표상 학습과 관련된 이론 및 연구 결과에 기초하여 제7차 중학교 1학년 과학 교과서의 물질 단원에 제시된 외적 표상들의 활용 실태를 분석했다. 분석 결과, 상징적 표상이나 거시적 표상보다 미시적 표상이 많았다. 외적 표상들만 제시된 경우보다 외적 표상들이 그리기 또는 쓰기와 함께 제시된 경우가 많았다. 또한, 다중 표상 학습에서 효과적으로 외적 표상들을 활용하는 방법과 관련된 원리(개인화 원리 등)와 이론(이중 부호화 이론, 인지적 부담 이론, 사회적 구성주의 이론 등)에 적합하게 외적 표상들이 활용되지 않은 것으로 나타났다. 이에 대한 교육적 함의를 논의했다.

Keywords

References

  1. 강연애 (2000). 왜 구성주의인가?: 정보화 시대와 학습자 중심의 교육 환경. 서울: 문음사
  2. 강훈식 (2006). 중학교 화학 수업에서 외적 표상의 유형 변환을 촉진하는 그리기와 쓰기의 효과 및 활용 방안. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
  3. 강훈식, 곽진하, 노태희 (2006). 다중 표상 학습에 적용한 그러기에서 학생들의 정신 모형을 그리는 시기 및 장의존성. 장독립성에 따른 효과. 한국과학교육학회지, 26(2), 191-199
  4. 교육부 (1999). 중학교 교육 과정 해설(III) . 서울. 대한교과서주식회사
  5. 김정률, 검명숙, 박예리 (2005). 10학년 과학 교과서 지구 단원의 탐구 과제 분석. 한국지구과학회지, 26(6), 501-510
  6. 백남권, 서승조 조태호, 김성규, 박강은, 이경화 (2002) 제 6차와 제 7차 초등학교 3,4학년 과학 교과서의 내용과 삽화의 비교분석. 초등과학교육, 21(1), 61-70
  7. 손영옥, 박윤배 (2002). 과학 교과서에 대한 중학교 교사와 학생들의 인식. 한국과학교육학회지, 22(4), 740-749
  8. 이수경 (1998). 애니메이션과 인지양식이 과학적 이해와 파지에 미치는 영향. 교육공학연구, 14(2), 69-102
  9. 임희준 (1998). 과학 수업에서의 협동학습: 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
  10. 한재영 (2003). 소집단 과학 학습에서 유화성에 따른 집단 구성의 교수 효과 및 언어적 상호작용. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
  11. Ainsworth, S. (1999), The functions of multiple representations. Computers & Education, 33(2/3), 131-152 https://doi.org/10.1016/S0360-1315(99)00029-9
  12. Ardac, D., & Akaygun, S. (2005). Using static and dynamic visuals to represent chemical change at molecular level. International Journal of Science Education, 27(11), 1269-1298 https://doi.org/10.1080/09500690500102284
  13. Edens, K. M, & Potter, E. F (2003). Using descriptive drawings as a conceptual change strategy in elementary science. School Science and Mathematics, 103(3), 135-144 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18230.x
  14. Harrison, A. G. (2001), How do teachers and textbcok writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435 https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
  15. Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations and their cognitive and social affordances for science understanding. Learning and Instruction, 13(2), 205-226 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00021-X
  16. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13(2), 125-139 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00016-6
  17. Frain, V. (2006). Learning from writing in secondary science: Some theoretical and practical implications. International Journal of Science Education, 28(2/3), 179-201 https://doi.org/10.1080/09500690500336643
  18. Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227-237 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00022-1
  19. Treagust, D. F, Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2003). The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education, 25(11), 1353-1368 https://doi.org/10.1080/0950069032000070306
  20. Van Bruggen, J. M, Kirschner, P. A, & Jochems, W. (2002). External representation of argumentation in CSQ and the management of cognitive load. Learning and Instruction, 12(1), 121-138 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00019-6
  21. Van Merrienboer, J. J. G., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17(2), 147-177 https://doi.org/10.1007/s10648-005-3951-0
  22. Van Meter, P., & Garner, J. (2005). The promise and practice of leamer-generated drawing: Literature review and synthesis. Educational Psychology Review, 17(4), 285 -325 https://doi.org/10.1007/s10648-005-8136-3
  23. Van Someren, M. W., Reimann, P., Boshuizen, H. P. A, & de Jong, T. (1998). Leanning with Multiple Representations. Oxford: Elsevier
  24. Veronikas, S., & Shaughnessy, M. E (2005). An interview with Richard Mayer. Educational Psychology Review, 17(2), 179-189 https://doi.org/10.1007/s10648-005-3952-z