초록
본 연구의 목적은 중 고등학교 학생들과 과학교사들의 물질의 세 가지 상태에 대한 분류 기준을 조사하고 비교해 보는 것이다. 본 연구의 대상은 물질의 상태를 구분하기 위해 처음으로 미시적 관점을 학습한 중학교 1학년 학생 76명과 화학 I II를 모두 배운 고등학교 3학년 학생 69명, 중등학교 과학교사 130명이었으며, 연구 방법은 질문지에 의한 조사 방법을 사용하였다. 연구 결과, 중학교 학생들의 경우 미시적 관점으로 물질의 세 가지 상태를 배웠음에도 불구하고 거시적 관점으로 분류한 응답이 가장 높은 비율을 차지하였다. 고등학생들의 경우에는 고체와 기체 상태에 대해서는 미시적 관점을 포함한 응답비율이 높게 나타났으나, 액체 상태에 대해서는 거시적 관점을 포함한 응답비율이 더 높게 나타났다. 이러한 경향성은 과학을 전공한 교사들에게도 같게 나타났다. 과학교사들은 거시적 관점과 미시적 관점을 고르게 사용하는 것으로 나타났으나, 이들의 관점들이 서로 긴밀하게 연결되지 못하고 단순히 나열식으로 제시되는 특정이 있었다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 물질의 상태 분류 기준에 대한 거시적 관점에서 미시적 관점으로의 연계적 전환이 펼요하며, 다양한 교육적 노력이 요구된다.
The purposes of this study are to investigate and compare the characteristics of classification criteria of secondary school students and science teachers in relation to the three statesof matter. For this research, 76 middle school students in the7th grade who studied microscopic viewpoints about classifying the state of matter for the first time, 69 high school students in the 12th grade who studied Chemistry I and IIcourses successfully, and 130 secondary school science teachers, through a questionnaire. As a result, while having learned the three states of matter in the microscopic viewpoints, the majority of middle school students showed a high percentage of classification in the macroscopic viewpoints. For high school students, their percentage of classification included highmicroscopic viewpoints about solid and gas, the percentage of classification included macroscopic viewpoints about liquid state as alsohigh. The secondary school teachers gave answers in the macroscopic viewpoints and microscopic viewpoints equally, but their answers were just representation of the viewpoints list without the meaningful connection of the two type of viewpoints. To solve these problems, It is necessary to form connective change from the macroscopic viewpoints to the microscopic viewpoints about the criteria for classifying the States of Matter and various educational efforts.