The Types of Explanation about Different Experimental Data with Students' Preconceptions on Physical Experiment

물리실험에서 선개념과 불일치한 실험 데이터에 대한 학생들의 해석 유형

  • Byun, Young-Chan (Pusan National University, Daedeok Girls' High School) ;
  • Kim, Ji-Na (Pusan National University, Daedeok Girls' High School)
  • 변영찬 (부산대학교, 대덕여자고등학교) ;
  • 김지나 (부산대학교, 대덕여자고등학교)
  • Published : 2007.08.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the types of explanation about different experimental data on students' preconceptions on physical experiment. 45 students were selected from P University by examining their pre-test. The subjects had a scientific conception about a simple pendulum's period of movement, and expected that there was no change in the movement even when the mass of water increased in the can. The students were presented data about pendulum movement inside a can. They recorded this in a blank table and drew a graph about the movement of the pendulum. The responses of students were tested by presenting written anomalous experimental data. Students' recognition, trust about the anomalous data, cognitive conflict, belief change about their preconceptions were examined with written tests also. To measure students' cognitive conflict levels, CCLT (Cognitive Conflict Levels Test) developed in a previous study was used. Some students responded based on preconceptions and regarded the data as manufactured data or experimental error. The students who recognized the anomaly in the situation showed higher cognitive conflict levels than those who didn't recognize the anomaly in the situation. The students who changed their beliefs about preconceptions recognized the data as anomalous situations and showed high cognitive conflict levels than those who didn't abandon their preconceptions. The students who have unchanged beliefs about their preconceptions regarded the data as experimental error.

이 연구는 학생들에게 예상과 불일치한 실험 데이터를 제시한 뒤, 학생들이 이 데이터를 어떻게 해석하는가를 알아보는 것이다. P 대학교 대학생을 대상으로, 진자의 주기에 대해서 과학적 개념을 가지고 있는 학생 중, 깡통진자에 물을 넣어가면서 깡통진자의 주기를 측정할 때, 주기가 일정할 것이라고 예상한 학생 45명을 선발하였다. 학생들에게 깡통진자에 물을 넣어가면서 주기를 측정한 데이터를 제시하고, 표에 기록하게하고 그것을 그래프로 그려 자료변환을 하도록 하였다. 검사문항지를 통해 불일치 인식, 데이터에 대한 선뢰, 인지갈등, 개념 변화 및 실험 결과에 대한 가설 등을 조사하였다. 인지 갈등정도를 측정하기 위해 CCLT(Cognitive Conflict Levels Test) 검사문항지를 사용하였다. 일부 학생들은 선개념에 의존하여, 데이터를 실제 데이터가 아니라고 간주하거나 실험 오류로 간주하였다. 불일치 상황을 인식 한 학생들은 그렇지 않은 학생들에 비해 인지갈등 정도가 높았다. 선개념에 대한 신념이 변한 학생들은 불일치 상황을 인식하였고, 신념이 변하지 않은 학생들에 비해 인지갈등 정도가 높았다. 선개념에 대한 신념이 변하지 않은 학생들은 데이터를 실험 오류로 간주하였다.

Keywords

References

  1. 김준희, 김연수, 권재술(2005) 전기회로 과제에서 초등학생들의 귀인성향에 따른 인지갈등과 개념변화, 한국과학교육학회지, 25(7). 885-893
  2. 김지나, 이영직, 권재술(2000) . 갈등상화 제시 유형에 따른 학생 개개인의 물리개념변화 과정 경로 분석, 한국과학교육학회지, 20(1), 77-87
  3. 김지나, 권재술(2005). 물리학습에서 불일치 상황에 직면한 학생들의 반응 유형 - 관찰 및 인식, 신념변화, 제안하는 실험의 유형, 선념변화에 따른 인지갈등 정도. 한국과학교육학회지,25(2), 162-172
  4. 노태희, 임희연, 강석진(2000) 변칙사례에 대한 학생들의 반응 유형. 한국과학교육학회지, 20(2), 288-296
  5. 박종원, 김익균, 이무, 김명환(1998). 학생 선개념을 지지하는 증거와 반증하는 증거에 대한 학생의 반응. 한국과학교육학회지, 18(3). 283-296
  6. 박종원, 장병기, 윤혜경, 박승재(1993) 중학생의 빛과 그림자에 대한 증거평가. 한국과학교육학회지, 13(2), 135-145
  7. 서정아, 박승재, 박종원( 1996). 힘과 운동에 대한 연역추론 과제 수행에 대한 중등학생의 반응 분석. 한국과학교육학회지,16(1), 87-96
  8. 서상오(2004). 전기회로에서 다중불일치 상황에 대면한 초등학생들의 반응 특성. 한국교원대학교 박사학위 논문
  9. 심영이(1994). 인지갈등전략이 아동의 힘 개념변화에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  10. 이영직(1998). 인지갈등에 의한 고등학생의 물리 개념변화. 한국교원대학교 박사학위논문
  11. 이채은, 이경호, 김지나, 권재술(2001 ) 인지갈등 상황 제시 유형에 따른 고등학생들의 역학 개념변화. 한국 과학교육학회지, 21(4), 697-709
  12. 임이숙, 이영직, 권재술(1998) 뉴턴 운동법칙에 관한 문제에서 갈등상황의 유형이 학생들의 인지적 갈등 유발에 미치는 영향, 한국과학교육학회지, 18(4), 473-484
  13. Champagne, A. B. Gunstone, R. F, & Klopfer, L. E, (1985), Instructional Consequences of Students' Knowledge about Physics Phenomena. In L. H. T West & A. L. Pines (Eds.) , Cognitive structure and conceptual change (pp. 61-90). Orlando, FL: Academic Press
  14. Chinn, C. A, & Brewer, W. F (1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition: A theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research, 63(1), 1-49 https://doi.org/10.3102/00346543063001001
  15. Chinn, C. A, & Brewer, W. F. (1998). An empirical test of a taxonomy of responses to anomalous data in science. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 623-654 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<623::AID-TEA3>3.0.CO;2-O
  16. Dreyfus, A, Jungwirth, & Eliovitch, R. (1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change: Some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74(5), 555-569 https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
  17. Druyan, S. (1997). Effects of the kinesthetic conflict on promoting scientific reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 34(10), 1083-1099 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199712)34:10<1083::AID-TEA7>3.0.CO;2-N
  18. Kang, S., Scharmann, L. C, Noh, T, & Koh, H. (2005) , The influence of students' cognitive and motivational variables on cognitive conflict and conceptual change. International Journal of Science Education, 27(9), 1037 -1058 https://doi.org/10.1080/09500690500038553
  19. Kim, Y., & Kwon, J. (2004). Cognitive conflict and causal attributions to successful conceptual change in physics learning. The Korean Jourmal of Association for Research in Science Education, 24(4), 687-708
  20. Lee, G. H., Kwon, J. S., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K. (1999, March). The development of an instrument for the measuring of student's cognitive conflict levels. Paper present at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA
  21. Lee, G. H., Kwon, J. S., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K. (2003). Development of an Instrument for Measuring cognitive conflict in Secondary -Level Science Classes. Journal of Research in science Teaching, 40(6), 585-603 https://doi.org/10.1002/tea.10099
  22. Limon, M. (2001). On the cogrutive conflict as an instructional strategy for the conceptual change: a critical appraisal. Learning and Instruction, 11 (5), 357-380 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(00)00037-2
  23. Shepardson, D. P., & Moje, E. B. (1994). The Impact of a Science Demonstration on Children's Understandings of Air Pressure. Journal of Research in Science Teaching. 31(3), 243-258 https://doi.org/10.1002/tea.3660310305
  24. Shepardson, D. P., & Moje, E. B. (1999). The role of anomalous data in restructuring fourth graders' frameworks for understanding electric circuit. International Journal of Science Education, 21(1), 77-94 https://doi.org/10.1080/095006999290840