초록
이 연구는 LLTS 프로그램 적용 과정에서 성별 집단 구성 방법에 따른 사회적 상호작용의 특성을 분석하기 위한 사례 연구이다. 이를 위해 혼성소집단A는 남학생 1명과 여학생 3명 또는 여학생 1명과 남학생 3명, 혼성소집단B는 남학생 2명과 여학생 2명, 동성소집단은 남학생 4명 또는 여학생 4명으로 구성하였다. 사회적 상호작용은 녹음, 녹화되었으며, 각 집단에 속한 남학생, 여학생 각 1명의 상호작용을 중심으로 분석하였고, 인지적, 정의적 측면에서 유형화하였다. 연구 결과 상호작용 관찰 대상자가 동성소집단에 있을 때는 문제해결에 적극적으로 의견을 제시하였지만, 동료들에게 지시하거나 제재하기도 하였다. 반면에 흔성소집단A에서는 의견제시에 매우 소극적이지만, 동료들의 의견에 대해서 적절한 근거를 사용하여 반론을 제시하기도 하였다. 혼성소집단B에서는 정의적 상호작용의 빈도가 매우 높았다.
The purpose of this case study is to analyze the characteristics of social interaction according to gender-grouping in the application of LTTS program. For this study, mixed-gender group A (one boy and three girls or one girl and three boys), mixed-gender group B (two boys and two girls) and same-gender group (4 boys or 4 girls) were formed. Social interactions during group discussions were audio-/video-taped. Social interactions between one boy and one girl in each group were analyzed. The type of social interactions were classified as cognitive and affective interactions. The boy and the girl in the same gender group tended to make suggestion actively, but sometimes they ordered peers to participate or prevented peers from participating. On the other hand, they didn't tend to make suggestion about problem-solving in mixed-gender group A, but made suggestion against peer's opinion using appropriate reasons. The frequency of affective interactions in the mixed gender group B were higher.