DOI QR코드

DOI QR Code

Critical Review of Statistics Chapter in High School Mathematics I

고등학교 수학 I "통계"에 대한 고찰

  • 허명회 (고려대학교 정경대학 통계학과)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

The statistics chapter in High School Mathematics I as implemented in The 7th Curriculum is reviewed critically. In views from mathematical integrity or logic, the current contents are not satisfactory in several key issues. Specific instances are the law of large numbers, normal distribution and confidence intervals for population mean. We suggest alternative teaching points to handle such difficulties and propose re-structuring the course syllabus with reduced items.

제7차 교육과정 고등학교 수학 I의 통계 단원을 논리의 정 합성 측면에서 살펴보았다. 검토 결과 큰 수의 법칙에서 신뢰구간에 이르기까지 수리적 연결이 곳곳에서 끊어져 있어, 고교 수학 수업에 무리가 있는 것으로 보인다. 개선 방안으로, 1) 몇 가지 요목에 대한 고교 수준에서 교수 가능한 논거를 제시하고 2) 교수 요목의 변경 또는 축소를 제안한다.

Keywords

References

  1. 김희곤, 손중권 (2004). 고등학교의 통계교육의 문제점 및 개선방향, <한국통계학회 추계 학술논문발표회>
  2. 우정호 외 5인 (2003). <수학I>, 서울, 대한교과서
  3. 이강섭 외 6인 (2003). <수학 I>, 서울, 지학사
  4. 이상복 (2004). 한국과 일본의 고등학교 수학 교육과정과 확률통계 교육, <한국통계학회 추계학술논문발표회>
  5. 이상복, 손중권, 정성석 (2005). 수학I 검정교과서 확률통계 영역에 대한 연구, <응용통계 연구>, 18, 197-210 https://doi.org/10.5351/KJAS.2005.18.1.197
  6. 장대홍, 이효정 (2004). 제 7차 수학과 교육과정에 따른 실용수학 및 수학 I 확률 및 통계 단원 분석, <한국통계학회 추계학술논문발표회>
  7. 최수일 (2006). 제 7차 수학과 교육과정에 따른 고등학교 확률 및 통계단원 교육과 개선방향, <한국통계학회 춘계학술논문발표회>
  8. 한국교원대학교 국정도서편찬위원회 (2003). <확률과 통계>, 교육인적자원부
  9. Stigler, S. M. (1986). The History of Statistics: The Measurement of Uncertainty before 1900, Harvard University Press. (조재근 옮김, 통계학의 역사, 한길사, 2005)